God jul och Gott Nytt år

Folkhälsoinstitutet, FHI, släppte sin allra sista rapport dagarna före jul, nästa år slås ju FHI ihop med Smittskyddsinstitutet och bildar Folkhälsomyndigheten. Rapporten handlar om statistik för 2012 och bakåt och som vanligt kan man snubbla lite på de siffror som FHI redovisar när det gäller registrerad och oregistrerad konsumtion. Sorad är ju en av FHIs källor för den oregistrerade ölen vilket sannolikt betyder siffror i underkant, eftersom bryggeriernas export till gränshandeln ökat samtidigt som den svenska konsumtionen av densamma sägs minska. Hmm…

Uppseendeväckande är, enligt rapporten, att försäljningen av öl i Skåne är så låg som 15 liter per person. Det är betydligt mindre än i Jönköping, 23,3 liter, Blekinge, 21,7 l eller varför inte Stockholm 29,5 l. Toppar gör Jämtland med 54,3 l (norrmännen åker exempelvis gärna dit och handlar eftersom öl är billigare här än i Norge) och Värmland (samma norrmän?) och Norrbotten 42,8 l. Köper mest starköl på servering gör man i Stockholm, 14,5 l och på Gotland, 13,4 l.

För en siffernörd som jag är det också intressant att staten håvar in 12,3 miljarder kronor i punktskatter på alkohol. Och att det blir mer nästa år när skatten höjs ytterligare. Det betyder att staten får in mer pengar än vad hela bryggerinäringen omsätter totalt. Då kanske inte den miljard som försvinner i utebliven moms och punktskatter i det som förs in i landet från den så mycket billigare gränshandeln är så intressant, trots allt. Även om det för oss vanliga människor är ofattbart stora summor. Det räcker till många lärarlöner och sjuksystrar, om man säger så. T ex.

Hur som helst, slut på sifferleken för nu. Njut istället av julen och dess goda mat och drycker. Låt er väl smaka. Det tänker jag göra.