Jägaröl inte samma som Jägermeister

Jägaröl inte samma som Jägermeister

Grebbestads Bryggeri får inte längre brygga Jägaröl, uppger tidningen Metro. Det har PRV, Patent och Registreringsverket bestämt. Och det efter klagan från tyska Jägermeister, som gör en likör, som menar att de har patent på ordet Jäger och därför kan ett svenskt mikrobryggeri inte få brygga något som heter Jägar eller Jägare.

Att man kan göra patent på de mest underliga saker är inget nytt, tänk bara på det företag som fick ta patent på ordet fäbod. Men att en tysk spritproducent ska kunna stoppa svenska mikrobryggerier att få brygga öl namngivit efter en så ursvensk företeelse som ordet jägare, är helt paradoxalt.

Det hade nog varit passande om PRV förklarat för Jägermeister att det svenska och det tyska ordet inte är likadant, att öl och sprit skiljer sig åt oerhört och att det därför är helt ok för Grebbestad att brygga ett öl som heter Jägaröl. Eftersom det tyska ordet betyder Jägmästare och inte jägare.

Hur svenskt småföretagande ska kunna växa under sådana här förutsättningar är en gåta.