Normalt att tolvåringar kan köpa alkohol?

Normalt att tolvåringar kan köpa alkohol?

Kanske blir jag lite tjatig, men både i Göteborg och Stockholm har polisen i helgen agerat gentemot svartsäljare av alkohol, i första hand sprit och öl. I båda städerna vittnar polisen om att den svarta försäljningen fortsätter att öka och att unga människor, i vissa fall så unga som 12 år, mycket lätt får tag på alkohol.

De svenska bryggeriernas  egna försäljningssiffror till gränshandeln i Tyskland visar också på en uppgång, drygt 45 miljoner liter öl, nästan tio miljoner cider har sålts där bara under 2012.

Man kunde ju tycka att kristdemokraterna, ”verklighetens folk” och de som ansvarar för de sociala frågorna i regeringen, borde vara oroade. Men de slår ifrån sig, hävdar att problemet med införsel och smuggel minskat och att det ”visar vilket oerhört bra system vi har i Sverige.”. Om de officiella siffrorna visar en sak, och verkligheten visar en helt annan borde väl kristdemokraterna vara de allra första att se till att vi får en riktig Införselutredning, eftersom de nu är det sociala samvetet i regeringen.

Men icke. Allt är så bra så, hörs det från socialdepartementet. Och vi är så bra.

Det är bara att hoppas att något av de fyra partierna i alliansregeringen vill ha fram svaret på hur omfattande införseln av alkohol till Sverige egentligen är, och att man kanske rättar politik efter den verkligheten. Att något eller några partier ser till att en Införselutredning blir genomförd, med sanna siffror som grund.

Någon?