Nu kanske vi kan slippa pseudodebatter

Marknadsföring och tillgänglighet beskylls ofta för att locka till ökad konsumtion av alkohol. När nu Statens Folkhälsoinstitut presenterar sin utvärdering av handlingsplanen för att förebygga alkoholskador konstateras att trots att tillgänglighet och marknadsföring ökat, har inte alkoholkonsumtionen gjort det. Även när det gäller situationen för alkoholrelaterade skador ser trenden positiv ut, enligt Folkhälsoinstitutets pressmeddelande.

Förebyggande åtgärder och strukturerad samverkan, sägs vara förklaringar till varför konsumtionen gått ner, trots den ökade tillgängligheten och marknadsföringen.

Det är bara att glädjas åt slutsatserna som Statens Folkhälsoinstitut drar. Det  borde betyda att vi kanske äntligen kan bli kvitt pseudodebatterna kring marknadsföring av varumärken kring  och inne på idrottsarenor och på den lilla annonsering som är tillåten i printmedia och istället fokusera på det som är viktigt; att fortsätta få oss svenskar att ha en bra dryckeskultur där smak och inte alkoholprocenten är det viktiga.