Öllandet Sverige bara växer

Man ska ha tur ibland. Till exempel att få jobba med Sveriges Bryggerier under en period när öl- och ciderintresset är större än på säkert 100 år. När antalet svenska livaktiga bryggerier ökat från åtta stycken till smått osannolika 51 i år, vilket bara det är en ökning med tio stycken sen i fjol.  När vi pratar smaker och typer och maträtter till dessa öl och cider som vi sannolikt aldrig gjort tidigare. Det är tur. Och kul! Eftersom vi ju samtidigt är på väg att slopa delar av fylledrickat till att smak- och matdricka vilket ju är både roligare och nyttigare på sikt.

I år firar också Öl och whiskeymässan 20-årsjubileum vilket förstås firas med pompa och ståt i Nacka Strand med start 29 september. Rekord i antalet besökare förväntas och även här smakar man ju olika sorters öl i små glas för att det inte ska bli tal om fylledricka, utan smakdricka. Samtidigt är det startskott för Matlandet-konferensen på Öland den 28 september och så Ölands Skördefest den 29 där såklart mat och dryck står i centrum.

Igår när Systembolaget hade sitt höstsläpp på öl var det långa köer utanför butikerna av folk som ville smaka och kunna köpa mer än det vanliga ordinarie sortimentet. Tänk om det ordinarie bassortimentet på öl och cider kunde breddas så att det motsvarar förändringen i Sverige. Och tänk om alla bryggerier kunde få möjlighet till gårdsförsäljning, så att bryggeriets överlevnad kunde säkras; inte i form av en stor  ökad försäljning (27 000 liter om året som gårdsförsäljningsutredningen föreslår överlever ingen på), men för en ökad möjlighet att visa upp sig och kunna erbjuda bredd och smak och visa hantverkskunnandet bakom drycken.

Lite finns det allt kvar att jobba på. I Öllandet Sverige.