Skattehöjarregeringen slår till igen

I januari 2008 höjde regeringen helt oväntat punktskatterna på öl och vin. Nu höjer man igen, med 13 procent. Totalt har sittande regering ökat punktskatterna på öl med  29 procent, en tredjedel av konsumentpriset på Systembolaget. Plus momsen förstås.

Om det var så att jag trodde att höjningen betydde att fler unga skulle få jobb, att vi skulle värna miljön och att skolorna skulle få mer resurser skulle jag eventuellt applådera satsningen, men kanske tycka att punktskatterna kunde lagts på andra varor, som inte tidigare fått dessa rejäla höjningar.

Runt 70 öre mer per ölburk blir det högre priset med den nya punktskatten som alliansen idag presenterade i sitt valmanifest.  Det låter kanske som småpotatis, men inte 17 betyder det att vi svenskar  åker färre gånger ner till Tyskland och bunkrar upp öl och annan alkohol där. Istället betyder höjningen ytterligare förlorade skatteinkomster för alliansen, 5:40 per burk. Ja plus drygt 70 öre då.

När alla tonåringar har ett telefonnummer att ringa för snabbleverans dygnet runt, är det knappast högre skatter som kan locka försäljningen tillbaka till Systembolaget där man har koll på åldern. De högre skatterna betyder att alltfler, hederliga som ohederliga, konsumenter mer än gärna förlägger resor ner till Tyskland för att bunkra upp med ölet och spriten som kostar så mycket mindre där än vad det gör hemma.

Det enda skattehöjningen kommer innebära är att ännu fler kommer att åka utomlands och köpa hem sina öl, och att de arbetslösa ungdomarna kommer att dricka billigare och mer okontrollerat än tidigare. Och sannolikt också delta i svartförsäljningen för att finansiera sitt eget drickande. Det är ingen framtid att jubla åt.