Statistik i all ära – men varför uteblir slutsatserna?

Systembolaget har kommit med ny statistik för 2011. I sitt pressmeddelande gör man stor affär av att det alkoholfria sortimentet ökat mycket, med hela 25,5 procent ackumulerat under 2011 jämfört med 2010. Det låter väldigt mycket, men så tittar man på den totala försäljningen i liter och inser att köplusten är marginell eftersom totalförsäljningen ligger på knappt 1,7 miljoner liter. I detta räknas också julmust och vatten som Systembolaget säljer.

Jämför man detta med sprit, eller öl eller vinförsäljningen så framstår det alkoholfria som försumbart, och är inte mycket att slå på klockan för. 227 miljoner liter öl säljs exempelvis, och 191 miljoner liter vin. Även sprit är större som varugrupp, 19 miljoner liter av detta såldes.

Tittar man närmare på siffrorna finns det faktiskt annat att koncentrera sig på. Systembolagets gränshandel mot Norge ökar medan den mot Danmark och Finland minskar. Spritförsäljningen minskar dramatiskt, medan öl och vin går upp. Det är inte så konstigt; sprit i den tyska gränshandeln kostar en fjärdedel av den på Systembolaget, öl likaså. Varför skulle danskar åka till Sverige och handla då? Och finländarna åker till billiga Baltikum och skippar Sverige. Bara norrmännen har billigare alkohol på Systembolaget jämfört med det inhemska monopolet, och därför kommer de till Sverige.

Ändå envisas politiker med att tro att det går att höja skatterna för att få bukt med inhemsk konsumtion. Läs statistiken och dra slutsatserna-svårare än så är det inte.