Större ökning på gränshandeln än på Systembolaget

Första kvartalets försäljning på Systembolaget, där påskförsäljningen ingår som draglok, visar på en uppgång för det svenska starkölet på 2,2 procent, men minus för cider och importerat starköl. Motsvarande siffror för försäljningen till gränshandeln från svenska bryggerier visar på nästan den dubbla procentuella ökningen, med ett extra hopp i försäljningen under mars månad. Den uppåtgående trenden har gällt för hela kvartalet.

Cidern, som är en exportsuccé i hela världen, men kanske inte uppskattas lika mycket på Systembolaget, ökade rejält i mars, men har hittills i år på Systembolaget tappat 8,5 procent ackumulerat.

Systembolaget ökade sina intäkter med totalt 4,6 procent under första kvartalet då man sålde nästan hundra miljoner liter dryck. Det alkoholfria motsvarade 0,5 procent av totalen. Mätt i ren alkohol ökade bolagets försäljning med 0,5 procent.