Stor stark känns extremt gammalmodigt

Stor stark känns extremt gammalmodigt

DN Stockholm toppar idag med en hel sida om hur mycket en stor starköl kostar på krogarna i stan, hur mycket yrsel per krona det blir. Hur mycket 90-tal känns inte det?

DNs redaktion kanske inte har märkt hur annorlunda vi svenskar dricker öl nu på 2000-talet? Att vi dricker olika sorters öl, att vi smakar och parar ihop olika öl med olika maträtter för att få en bra smakupplevelse. Att vi numer är ett Öl-land, med mer än 70 olika bryggerier som brygger mängder av olika sorters öl för att det är vad vi svenskar numera vill ha. Att vi faktiskt ganska sällan bara beställer en stor stark, utan att fråga vad det är för sorts öl som serveras, och oftast också då beställa den ölsort man vill ha. Alltså inte kvantitetstänk.

Det är kanske därför DN fortsätter att ha vintester varje vecka, och väldigt sällan öl-diton.