Vad sägs om lite mer skolidrott

I ett par artiklar nu har ett par läkare förespråkat höjd sockerskatt på läsk och godis. Alltså samma skatt som våra nordiska grannländer på olika sätt infört men som vår svenska regeringen hittills sagt tvärt nej till.  Läkarnas tes är att höjd sockerskatt skulle minska fetman bland svenskarna. Vad jag vet så ökade fetman bland våra unga när riksdagen beslöt att minska antalet idrottstimmar i skolan från tre till två, varav dessa två inte ens behövde innebära fysisk praktik utan kunde innebära fysik teori.

Det kanske inte var så himla smart och det var väl också den kritik som riktades mot beslutsfattarna redan då, dock för ganska stängda öron.

Istället för punktskatter-ska läsk skattas, ska sylt skattas, ska godis skattas, ska hälsodrycker skattas, ska marmelad skattas, ska choklad skattas, ska juice skattas, ska kakor skattas, bullar, semlor, bröd, senap, inlagd sill…- kanske man skulle ta och se till att öka tillbaka antalet idrottstimmar i skolan till fysisk träning eller göra som en skola i mellersta Norrland gjorde-inleda varje dag med att hela skolan; från vaktmästare till rektorn och alla elever, springer ett par varv runt skolan. Där fanns ingen fetma och dessutom orkade eleverna mycket mer.

Skolgympa/idrott är ett eftersatt ämne, med inte alltid motiverade lärare och dessutom många unga som inte fått lära sig att röra sig alls och tycker att det där med att svettas är lite äckligt. Här har verkligen Folkhälsoinstitutet en uppgift som är positiv istället för detta eviga tjat om skatter.