Aldrig har vi druckit så mycket läsk och vatten

Trots iskyla och snökaos bjöd årets första månad på oväntat höga försäljningssiffror för den svenska bryggeribranschen. Bäst av allt gick vatten, men också läsk, cider och öl sålde bättre än samma månad förra året.

-Vattenparasiten i Östersund har sannolikt spelat en avgörande del i den ökade försäljningen. Plötsligt fick vi svenskar upp ögonen för att allt vatten i våra kranar inte är så rent som vi kanske trott, konstaterar Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier.

Försäljningen av stilla vatten ökade med 183,5 procent totalt, och försäljningen i detaljhandeln ökade med smått osannolika 203 procent. Nivån stannade på totalt 1 193 000 liter.

Det kolsyrade vattnet ökade totalt med 5,4 procent, varav försäljningen i detaljhanden ökade med 5 procent under januari, från 10 020 000 liter förra året till 10 525 000 liter i år.  Störst var ökningen på krogar, hotell och restauranger, där index blev 108 procent, och den totala volymen 1 710 000 liter. Det naturella kolsyrade vattnet ökade med 6,3 procent till 4 834 000 liter och det smaksatta kolsyrade vattnet ökade med 4,9 procent till 7 401 000 liter (7 056 000 år 2010).

Totalt såldes 13 429 000 liter vatten under januari vilket är en ökning på 11,7 procent.

Softdrinks, läsk ökade med sex procent totalt, vilket gav en totalsumma på 43 320 000 liter. Störst var ökningen i detaljhandeln, en ökning med 6,3 procent.

Totalt såldes 86 110 000 liter drycker under januari, varav maltdrycker utgjorde 28 135 000 liter, softdrinks 43 320 000 liter och vatten 13 429 000 liter.

För ev mer info var vänlig kontakta

Cecilia Giertta, VD Sveriges Bryggerier, 08 762 65 50, alt 070 235 85 77

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.