EU-kandidaternas svar i öl-enkäten - en beklämmande historia

Sveriges Bryggerier har ställt tre frågor till Sveriges hugade EU-parlamentariker. Vi undrade hur ställde sig i dessa frågor:

• Bör ölskatten vara lika i hela EU?
  • Hur stora bör införselkvoterna vara; högre, lägre eller som de är idag?
  • Vad vill du göra för att minska den illegala försäljningen till svenska ungdomar?
  • Nu har vi fått in svar från kandidater från alla partier. Man skulle kunna tro att vi var tillbaka på tidigt 1900-tal när förbudsmentaliteten med motbok och allt rådde i Sverige. Det är nämligen en sorglustig historia att läsa de svar som nästan samtliga EU-kandidater från riksdagspartierna ger uttryck för i Sveriges Bryggeriers enkät om bland annat gränshandel. Mer förbud, minskad frihet, minskade införselkvoter och stoppad marknadsföring är vad samtliga företrädare, utom moderaternas, förespråkar.

- Som företrädare för branschförbundet för öl är det beklämmande att se svaren. Dels för att öl innehåller så oerhört lite alkohol jämfört med både sprit och vin vilket partiföreträdarna inte vill eller kan inse. Dels för att det där med förbud är så före EU-signerat, säger Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier.

- Kandidaterna drömmer om en tid före EU för att få stopp på de problem de faktiskt själva varit med att skapa. Hur då? Jo de drar ner på antalet tulltjänstemän, de drar ner på antalet poliser som skulle sätta fast smuggelskurkarna, de låter tingsrätter och andra instanser frikänna smugglare som ska ha tusentals liter alkohol i olika former till "privat bruk".
    Och de vägrar att erkänna att sänkta skatter på öl skulle innebära att vi skulle få kontroll på ölförsäljningen i landet, eftersom alla, och jag menar alla, skulle gå till Systembolaget och köpa sin öl då istället för att köpa av kriminella försäljare utan ansvar för vare sig folkhälsa eller våra ungdomar.

- Jag skulle önska en större förståelse av våra europeiska kandidater. En förståelse för att Sverige är en del av Europa, både när det gäller bra grejer som frihandel, och sämre grejer, ex byråkratin. Och en förståelse bland de styrande att öl inte är samma som sprit och att det för våra egna ungdomars skull är dags att sänka ölskatten. Det har EU inget emot. Och inte vi svenskar heller, avslutar Cecilia Giertta.

Läs hur kandidaterna till EU-parlamentet svarat

Vi skickade frågorna till:

Eva-Britt Svensson (V), Hanna Löfqvist (V), Carl Schlyter (Mp), Isabella Lövin (Mp), Marita Ulvskog (S), Olle Ludvigsson (S), Åsa Westlund (S), Göran Färm (S), Anna Hedh (S), Jens Nilsson (S), Hillevi Larsson (S), Gunnar Hökmark (M), Anna Ibrisagic (M), Hans Wallmark (M), Christofer Fjellner (M), Christoffer Järkeborn (M), Susanna Haby (M), Marit Paulsen (Fp), Olle schmidt (Fp), Lena Ek (C), Abir Al-Sahlani (C), Ella Bohlin (Kd), Sofia Modigh (Kd) och Sören Wibe (Jl), Björn von der Esch (Jl).