Vinnare av Stora Franz Heiss-stipendiet, Eric Mellgren från Nils Oscar

Grattis till våra Franz Heiss-stipendiater!

Sveriges Bryggerier gläds åt att svensk bryggerinäring växer och att det idag finns över 400 aktiva bryggerier i Sverige. Ökad kompetens är en viktig faktor för att vår bransch ska fortsätta växa. Sveriges Bryggerier bidrar till att möjliggöra detta genom att dela ut utbildningsstipendier genom Franz Heiss fond. Höstens två lyckliga stipendiater är Eric Mellgren från Nils Oscar och Marten Schmidt som varit verksam i bryggeribranschen i 15 år.

Eric Mellgren belönas med Stora Franz Heiss-stipendiet på 50 000 kr. Eric arbetar idag som bryggeriarbetare på Nils Oscar samtidigt som han studerar på Campus Nynäshamn till att bli bryggeritekniker.

– Utbildningen kommer att ge mig en djupare förståelse för bryggeri processen. Redan idag har jag stor användning av det jag lärt mig, så som säkerhet, miljötänk samt maskinell och mikrobiologisk förståelse. Under min utbildning har vi praktikperioder och jag tänkte använda en av perioderna på Nya Zealand. Jag vill lära mig om hur processen ser ut där, hur deras humleproduktion fungerar och hur dom använder färsk humle på en kommersiell skala, berättar Eric.

Eric beviljas stipendiet eftersom hans ambition är att hjälpa till att utveckla bryggeribranschen genom smarta och nytänkande sätt. Han sitter idag som klassrepresentant på Campus Nynäshamn där han tillsammans med utbildningsledaren och branschfolk går igenom utbildningen för att förbättra den och andra utbildningar inom bryggeribranschen på Campus Nynäshamn.

Lilla Franz Heiss stipendiet på 25 000 kr går till Marten Schmidt som varit verksam i olika roller inom bryggeribranschen i 15 år, både i Sverige och utomlands. Marten vill fördjupa sig ytterligare i hållbarhetsfrågor och dokumentera sin kunskap och erfarenhet genom att skriva en bok.

– Jag vill dela med mig av min kunskap till både stora och små bryggerier. Ett stort fokus kommer att vara hållbarhet. Boken kommer ge olika perspektiv på vissa bryggrelaterade utmaningar som de flesta bryggerier står inför och förmedla hur olika bryggerier löser samma problem. Genom att identifiera den mest innovativa och ibland enkla lösningen på vanliga industriproblem vill jag hjälpa svenska bryggerier att hitta nya och effektiva lösningar. Varje bryggeri ska få chansen att bli bättre och mer hållbart, oberoende av deras storlek eller ekonomiska situation. Alla behöver inte uppfinna hjulet på sin kammare, förklarar Marten.

För att öka på sin kunskap och titta på hur man arbetar i olika delar av världen har Marten planerat in två stora resor. Han kommer att besöka och intervjua några av de viktigaste aktörerna inom hållbarhet i den globala bryggeriindustrin i USA. Han planerar även besöka många svenska bryggerier.

Stort grattis, Eric och Marten! Vi ser fram emot att följa er resa.

Franz Heiss fond
Franz Heiss d.ä. föddes 1838 i Bayern och dog 1898 i Stockholm. Han var bryggare och industriman, bl a delägare i Hamburgerbryggeriet och en av initiativtagarna till AB Stockholms Bryggerier. Franz Heiss fond bildades 1937, 39 år efter hans död. Det var hans son, Franz Paul d.y. som också var bryggare, som lät instifta fonden. Fondens medel ska användas till studiehjälp åt svenska bryggerielever och bryggmästare samt till understöd åt behövande medlemmar av Svenska Bryggareföreningen.

Brinner du för bryggeribranschen och vill vidareutbilda dig för att vidareutveckla den? Till våren kommer fler möjligheter att söka utbildningsstipendier genom Franz Heiss fond.

www.sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier är Svenska Bryggareföreningen och vi har representerat den svenska bryggerinäringen sedan 1885. Våra medlemmar producerar öl, cider, läsk och vatten. Tillsammans verkar vi för en livskraftig bryggerinäring som växer på ett framgångsrikt, hållbart och ansvarsfullt sätt. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter vd för Carlsberg, Dugges, Krönleins, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.