Ölets Dag firas för första gången nu på onsdag!

Ölets Dag firas för första gången nu på onsdag!

På onsdag 18 juli infaller för första gången Ölets Dag.  Då håller de flesta av Sveriges Bryggeriers medlemmar öppet hus för allmänheten, och flera har även provningar där man kan testa helt nya öl.

Intresset för öl ökar stadigt i Sverige sedan flera år, och numera går det knappt en månad utan att ett nytt svenskt bryggeri slår upp portarna. Idag bubblar och bryggs det på ett sextiotal stora och små bryggerier runt om i Sverige, som håller på att bli Öllandet Sverige. Det vill vi hylla med den nyinstiftade dagen, som alltid infaller den tredje onsdagen i juli.

- För de flesta svenskar är nog hantverket att brygga gott öl ganska okänt, trots bryggeriernas långa traditioner, konstaterar Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier, vars medlemmar representerar 97 procent av den svenska marknaden. Vi vill visa fram hantverket, lyfta fram bryggmästarna och deras passion för drycken och även visa att ölet har sin självklara plats i den svenska dryckes- och matkulturen.

Här är några av de aktiviteter som bryggerierna arrangerar på onsdag:

Gotlands Bryggeri (Visby): Öppet hus 10-16

Carlsberg Sverige (Falkenberg): Visningar 11, 12 och 13. Det finns också möjlighet att hälsa på i deras helt nya testbryggeri Backyard Brewery. Boka på 0346-721126. Bryggmästaren besöker även lokala restauranger i Falkenberg och berättar om öl och mat.

Åbro Bryggeri (Vimmerby): Visningar klockan 10, 12, 14, 16. Ölprovning 18:00 Boka på telefon 0492-75380 (50kr, 40 platser)

Krönleins Bryggeri (Halmstad): Utställning samt premiär för deras nya öl på restaurang Tre Hjärtan 12-18

Grebbestad Bryggeri: Öppet hus 10-16

Dugges Ale- & Porterbryggeri (Härryda): Öppet hus 11-18

Sigtuna Brygghus: öppet hus och provning 13-16. Prova bland annat deras alldeles nya Ölets Dag-öl: Doppel Weizen Bock

Två Bryggare (Ystad): Öppet hus 11-18, provning i restaurangen samt bryggarhäst & vagn med öl som åker runt i Ystad

Jämtlands Bryggeri har inte möjlighet att hålla öppet för allmänheten p g a ombyggnad.

Zeunerts Bryggeri (Sollefteå)  har visningar 10, 11 och 13 (OBS! max 10 pers/visning)

Mer information om Ölets Dag hittar man på: www.sverigesbryggerier.se

För ev frågor var vänlig kontakta:

Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier, 08-762 65 50
Fredrik Sörbom, projektledare Sveriges Bryggerier, 08-762 65 51

Sveriges Bryggerier är Bryggarföreningen, Sveriges äldsta branschorganisation.Vi representerar ölbryggerierna, cider-, vatten- och läsktillverkarna och bidrar till mer än 60 000 jobb i Sverige. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.