Öppet hus på Ölets Dag

Besök ett bryggeri nära dig!

Onsdagen 17 juli infaller Ölets Dag. Detta blir andra året som ölet och bryggarna hyllas med en alldeles egen dag och öppnar upp sina bryggerier för allmänheten.

Premiären för Ölets Dag förra året blev en riktig succé, då flera tusen människor tog chansen att se hur ett öl blir till. Många fler ville besöka ett bryggeri, men bodde för långt bort. I år är det ännu fler bryggerier som håller Öppet Hus, vilket kanske underlättar.

Intresset för öl ökar stadigt i Sverige sedan flera år. Idag öppnar mer än ett bryggeri per månad och just nu bubblar och bryggs det på ett sjuttiotal stora och små bryggerier runt om i landet.

- För de flesta svenskar är nog hantverket att brygga gott öl fortfarande ganska okänt, trots bryggeriernas långa traditioner, konstaterar Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier, vars medlemmar representerar 97 procent av den svenska marknaden.

- Vi vill visa fram hantverket, lyfta fram bryggmästarna och deras passion för drycken och även visa att ölet har sin självklara plats i den svenska dryckes- och matkulturen.

På Ölets Dag håller de flesta av Sveriges Bryggeriers medlemmar öppet hus för allmänheten, och flera har även provningar där man kan testa helt nya öl.

Så lägg in den 17 juli i kalendern redan nu, och titta i listan nedan för att hitta ett öppet bryggeri nära dig. Vill du ha hjälp med att komma i kontakt med bryggerierna går det med fördel att vända sig till Fredrik Sörbom, Sveriges Bryggerier.

Här är några av de aktiviteter som bryggerierna arrangerar på Ölets Dag:

Gotlands Bryggeri (Visby): Öppet hus

Carlsberg Sverige (Falkenberg): Visningar. Bryggmästaren besöker även lokala restauranger i Falkenberg och berättar om öl och mat.

Åbro Bryggeri (Vimmerby): Visningar. Ölprovning

Krönleins Bryggeri (Halmstad): Utställning på restaurang Tre Hjärtan

Grebbestad Bryggeri: Öppet hus

Dugges Ale- & Porterbryggeri (Härryda): Öppet hus

Sigtuna Brygghus: Visningar & provningar (bokas) Provsmaka Årets Öl

Jämtlands Bryggeri (Pilgrimstad) Öppet hus.

Zeunerts Bryggeri (Sollefteå)Visningar

Eskilstuna Ölkultur Öppet hus

Galatea/S:t Eriks Visningar & provningar (bokas) Provsmaka Årets Öl i Sigtuna

För ev frågor var vänlig kontakta: Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08 762 65 50 Fredrik Sörbom, projektledare Sveriges Bryggerier, 08 762 65 51

www.sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier är Bryggareföreningen, Sveriges äldsta branschorganisation.Vi representerar ölbryggerierna, cider-, vatten- och läsktillverkarna och bidrar till mer än 60 000 jobb i Sverige. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.