Premiär för Ölets Dag - alltid tredje onsdagen i juli

Premiär för Ölets Dag - alltid tredje onsdagen i juli

I morgon den 11 april fyller bryggeriernas skyddshelgon Gambrinus år. Det firar vi med att kungöra startskottet för Ölets Dag.

Sverige håller på att bli Öllandet Sverige. Det startas nya bryggerier på massor av platser i vårt avlånga land, och i dagsläget finns nu 55 verksamma bryggerier, det mesta vi haft på över 50 år.

Ölets Dag innebär att bryggerierna som är medlemmar i Sveriges Bryggerier kommer att försöka hålla Öppet Hus just denna dag. Och för att det inte ska störa produktionen alltför mycket, kommer Ölets Dag ALLTID att infalla den tredje onsdagen i juli, när många av oss har semester och har lust att aktivera oss en smula.

-Att brygga gott öl är ett ganska okänt hantverk, trots bryggeriernas långa traditioner, konstaterar Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier vars medlemmar representerar 97 procent av den svenska marknaden. Vi vill visa fram hantverket, lyfta fram bryggmästarna och deras passion för drycken och visa att ölet har sin självklara plats i den svenska dryckes- och matkulturen.

-När vi bildade arbetsgruppen, som bestått av bryggmästare från stora och små bryggerier, och diskuterade hur Ölets Dag skulle vara, pratade vi om allt från tävlingar mellan bryggerierna, till att ha bryggmästartävlingar eller bara rena öltävlingar gällande smak; beskhet osv. Många av idéerna var lysande, men föll på att det måste gå att genomföra utan alltför stora ekonomiska åtaganden. Kanske blir det möjligt för oss att genomföra om några år, vem vet.

- Men vi börjar med att hålla Öppet Hus på bryggerierna under Ölets Dag, och vi bjuder självklart in handeln, restaurangerna och krogarna och även icke-medlemmar att delta och hylla Gambrinus denna tredje onsdag i juli.

PS. Enligt bryggerihistorien finns det faktiskt två sägner kring Gambrinus. Den ena är att Gambrinus var en flamländsk sagokonung, vilken enligt legenden ska ha uppfunnit ölet, och därmed blev han skyddshelgonet.

Enligt den andra sägnen är Gambrinus samma person som belgaren Jan Primus I (1254-1294). Primus avser att han var den första, andra källor kallar honom Jan av Drabant. På 1200-talet gjorde Jan Primus, (Gambrinus) hertig av Brabant och Flandern i Belgien, stora insatser för att främja ölet. Det medförde att han helgonförklarades och sedermera blev ölets konung. Mitt i Bryssel finns faktiskt hans grav än idag.

För ev frågor var vänlig kontakta:
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08 762 65 50
eller:
Fredrik Sörbom, projektledare Sveriges Bryggerier, 08 762 65 51

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.