​Rådanäs Bryggeri ny medlem i Sveriges Bryggerier

På senaste styrelsemötet blev Rådanäs Bryggeri invald som ny medlem hos Sveriges Bryggerier. Därmed är antalet medlemmar uppe i över 40 stycken som tillsammans representerar mer än 95 procent av den svenska marknaden för öl, cider, läsk och vatten.

- Vi tycker det är viktigt att vi organiserar oss så vi kan hjälpa till att föra branschen framåt, säger Nils Sörlin, bryggeriansvarig på Rådanäs Bryggeri. Att bryggerinäringen också är en viktig del i Livsmedelsstrategins exportsatsning, och tar ansvar för det, gör det extra angeläget.

Sveriges Bryggerier och Bryggareföreningen välkomnar Rådanäs som medlem.

- För mig har det varit viktigt att visa att vi menar allvar med att vi är hela bryggerinäringens branschorganisation, och jag gläds personligen åt alla nya medlemmar vi fått under åren, säger Sveriges Bryggeriers avgående vd Cecilia Giertta i en kommentar.

Sveriges Bryggerier är Bryggareföreningen, Sveriges äldsta branschorganisation.Vi representerar ölbryggerierna, cider-, vatten- och läsktillverkarna och bidrar till mer än 60 000 jobb i Sverige. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter vd för Carlsberg, Dugges, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.