Regeringen fattade beslut på felaktiga grunder när man höjde ölskatten 2008

EG-domstolen har meddelat att en differentierad beskattning av öl och vin i Sverige inte strider mot gemenskapsrätten. Domen innebär att vi mycket väl kan ha högre vinskatt än ölskatt. Trots detta höjde regeringen vid årsskiftet ölskatten och sänkte samtidigt vinskatten för att beskattningen skulle bli likvärdig mellan öl och vin. Argumentet för detta beslut var att Kommissionen i Bryssel kräver detta. Det visar sig nu att EG-domstolen inte höll med Kommissionen och att den svenska regeringen höjde ölskatten helt i onödan. Paul Bergqvist, ordförande i Sveriges Bryggerier ” Regeringen borde ha inväntat EG-domstolen utslag, istället fattade de ett beslut på felaktiga grunder och höjde ölskatten den första januari 2008. Genom att höja den redan alltför hög svenska ölskatten har de nu gjort det ännu lönsammare för alla smugglare att åka till Tyskland och köpa öl och sedan sälja den illegalt på den svenska marknaden.” Redan före ölskattehöjningen fördes det in minst en miljon burkar öl varje dag från utlandet genom privatinförsel och smuggling. Paul Bergqvist: ” Genom att sänka ölskatten, istället för att höja, hade större delen av den volymen inhandlats på Systembolaget istället. Dessutom hade vi minskat miljöbelastningen. Det är ju knasigt att svenska bryggerier kör ner öl till Tyskland för att sedan folk skall åka dit och släpa tillbaka ölen till Sverige.”