Svenskarnas törst efter svenskt öl från Tyskland bara ökar

Statistiken över de svenska bryggeriernas försäljning till den tyska gränshandeln visar att handeln fortsätter att öka. Under årets fyra första månader exporterade Sveriges Bryggeriers medlemsbryggerier 11 821 518 liter öl till gränshandeln i Tyskland. Under samma period 2010 exporterades 11 493 614 liter, en ökning med 2,9 procent.

Ökningen för april månad är ännu kraftigare: 11,4 procent jämfört med förra året. Under april exporterades 4 666 420 liter öl jämfört med 4 186 574 liter under april 2010. Detta kan bara delvis förklaras med att påsken i år ligger senare än vanligt.

– Vi ser alltså inga tecken till att resandeinförsel och smuggling av öl skulle minska, säger Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier. Och skulle regeringen välja att genomföra sin föreslagna skattehöjning av öl, lär ännu fler svenskar välja att inte köpa sitt öl från Systembolaget.

Förra året minskade Systembolagets försäljning av svenskt öl med 0,3 %, medan de svenska bryggeriernas export till den tyska gränsen ökade med 13,4 %. Systembolaget sålde 179,8 miljoner liter öl under 2010, medan svenska bryggerier sålde 43,8 miljoner liter öl till tyska gränshandlarna. Det är svenskar som köper de svenska märkena i Tyskland, men de köper förstås även minst lika mycket av till exempel danska, tyska och holländska märken, vilket ger svindlande summor av oskattad och okontrollerad öl som svenskarna konsumerar.

– Så en införselutredning innan man ytterligare höjer ölskatterna och därmed prisskillnaden till utlandet är det minsta man kan begära av en ansvarsfull regering, sammanfattar Cecilia Giertta.

För mer information, kontakta:
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08-762 65 50

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.