Ta del av Öllandet Sverige på Ölets Dag!

Ölets Dag firas alltid den tredje onsdagen i juli, i år på onsdag 16 juli. Detta blir det tredje året som ölet och bryggarna hyllas med en alldeles egen dag och öppnar upp sina bryggerier för allmänheten.

Ölets Dag tidigare år har blivit en riktig succé, när flera tusen människor tagit chansen att se hur ett öl blir till. Många fler ville besöka ett bryggeri, men bodde för långt bort. I år är det ännu fler bryggerier som håller Öppet Hus, vilket kanske underlättar.

Intresset för öl ökar stadigt i Sverige sedan flera år. Idag öppnar cirka ett bryggeri i veckan i Sverige, och just nu bubblar och bryggs det på över hundra stora och små bryggerier runt om i landet.

- För de flesta svenskar är nog hantverket att brygga gott öl fortfarande ganska okänt, trots bryggeriernas långa traditioner, konstaterar Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier, vars medlemmar representerar 97 procent av den svenska marknaden.

- Vi vill visa fram hantverket, lyfta fram bryggmästarna och deras passion för drycken och även visa att ölet har sin självklara plats i den svenska dryckes- och matkulturen.

På Ölets Dag håller de flesta av Sveriges Bryggeriers medlemmar öppet hus för allmänheten, och flera har även provningar där man kan testa helt nya öl.

Så boka in onsdagen den 16 juli, och titta i listan nedan för att hitta ett öppet bryggeri nära dig. Vill du ha hjälp med att komma i kontakt med bryggerierna går det med fördel att vända sig till Fredrik Sörbom, Sveriges Bryggerier.

Aktiviteter som bryggerierna arrangerar på Ölets Dag:

Gotlands Bryggeri (Visby): Öppet hus 08-16

Carlsberg Sverige (Falkenberg Bryggerivisningar 11, 13, 15. Förbokas på www.smakkallan.se Under bryggeribesöket får man också besöka Backyard Brewery där vår bryggmästare Daniel tar emot och berättar om öl och dess smaker.
Carlsberg har även en ölbar nere på Skrea Strand där man kan få provsmaka deras alkoholfria öl.

Åbro Bryggeri (Vimmerby): Visningar klockan 10, 12, 14 & 16 Ölprovning 18:00 Max 40 plaster bokning via telefon 0492-75380. Kostnad 60 kr/ person inkl. provsmakning

Krönleins Bryggeri (Halmstad): Utställning på restaurang Tre Hjärtan 11-17

Grebbestad Bryggeri: Öppet hus 9-15 På restaurang Q-skär mellan 11 - 17 kan du prova bryggeriets alla öl och bryggarna berättar mer om sina öl

Dugges Ale- & Porterbryggeri (Härryda): Öppet hus 11-18

Jämtlands Bryggeri (Pilgrimstad) Öppet hus 11-17. Guidade visningar varje heltimma

Eskilstuna Ölkultur Bryggerivisning med provsmakning varje hel timma kl 13, 14 och 15. pris 100 kr. Ingen föranmälan krävs

Nya Carnegiebryggeriet (Stockholm) har fria visningar och öppnar kl 13:00

Dykes Brewery (Alnö/Sundsvall) har visningar 11:00 och 13:00 (50 kr/person, max 20 personer, boka på 0702-540557 eller info@dykesbrewery.com
Ölprovning av Dykes Brewery’s öl inklusive exklusiv lansering av Summer Ale på Bishops Arms, 17:00

Sigtuna/S:t Eriks Bryggeriet bygger ut, och har därför inte möjlighet att hålla öppet hus i år.

Eftersom gårdsförsäljning av öl enligt nu gällande svensk alkohollagstiftning inte är tillåten, går det inte att köpa med sig flaskor av öl som man eventuellt provsmakat direkt från bryggeriet.

Följ de senaste nyheterna på Ölets Dags Facebook-sida: www.facebook.com/OletsDag

Här finns en karta över alla aktiva svenska bryggerier: http://sverigesbryggerier.se/om-oss/medlemmar

Möt fyra svenska bryggmästare som berättar om varför de är bryggmästare, vad som triggar dem, hur de kommer på smaker och när det är godast att dricka en öl:

Varmt välkomna till Ölets Dag!

För ev frågor var vänlig kontakta:
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08 762 65 50
Fredrik Sörbom, projektledare Sveriges Bryggerier, 08 762 65 51

Sveriges Bryggerier är Bryggareföreningen, Sveriges äldsta branschorganisation.Vi representerar ölbryggerierna, cider-, vatten- och läsktillverkarna och bidrar till mer än 60 000 jobb i Sverige. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.