Tredje gången gillt för Leif GW Persson!

Tredje gången gillt för Leif GW Persson!

Leif GW Persson är mannen som svenska folket helst vill ta en öl med om de skulle få välja. När Sveriges Bryggerier för femte året i rad går ut och ställer frågan ”Vilken känd svensk skulle du helst vilja ta en öl med?” är svaret återigen kriminologen och författaren Leif GW Persson – ett välkänt ansikte från tv och tidningar med sin expertkunskap inom brottslighet.

Frågan ställs varje år i samband med en undersökning som Sveriges Bryggerier* gör tillsammans med Novus rörande allmänhetens beteende och attityder kring alkohol. Undersökningen visar tydligt att öl har en stark position hos allmänheten.

Den svenska bryggerinäringen har vuxit rejält under många år. Idag finns över 400 aktiva bryggerier som tillsammans säljer nästan 470 miljoner liter årligen i Sverige med och utan alkohol, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.

På plats två och tre hittar vi H.M. Konungen och partiledaren Jimmie Åkesson. Magdalena Andersson som toppade förra året hamnar i år på en fjärdeplats. Andra återkommande namn är Zlatan, Kronprinsessan Viktoria och gastronomen och författaren Edward Blom.

Jag skulle gärna själv ta en öl med GW Persson och diskutera ölets plats i svensk mat- och dryckeskultur. Det finns många smaker och stilar som passar både till traditionell svensk mat och det moderna, internationella köket, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.

Vilken känd svensk skulle du helst vilja ta en öl med?

Magdalena Andersson

Peter Stormare

Zlatan Ibrahimovic

Mikael Persbrandt

Sveriges Bryggerier är Svenska Bryggareföreningen och vi har representerat den svenska bryggerinäringen sedan 1885. Våra medlemmar producerar öl, cider, läsk och vatten. Tillsammans verkar vi för en livskraftig bryggerinäring som växer på ett framgångsrikt, hållbart och ansvarsfullt sätt. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter vd för Carlsberg, Dugges, Krönleins, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.