Rickard Andersson på Strängnäs Grävtjänst var testförare för den nya joysticken.

Ny joystick gör jobbet enklare i Volvos grävmaskiner

– Det är en fantastisk lösning! Rickard Andersson fingrar på joysticken i sin Volvo ECR235E och fastnar på den nya vipp- och tryckbara ”dataspelsknappen”.
– Den är genial och har fem funktioner.

Den nya joysticken på höger sida har utvecklats av SVAB på uppdrag av Swecon och är standard på Volvo bandgrävare i storlekarna EC140 till EC350. Det nya är att joysticken har tre rullar i stället för två. Tidigare fanns funktionerna för bandstyrning och gripen på tiltrotatorn på samma rulle, nu har de var sin dedikerad rulle.

– Det höjer både säkerheten och användarvänligheten och har varit efterfrågat av våra kunder, säger Johan Henrysson, produktchef för grävmaskiner på Swecon.

Den nya joysticken installeras sedan i höstas på alla nya bandgrävare. Dessutom kommer Swecon att erbjuda en kostnadsfri uppgradering för de maskinägare som fått sina maskiner levererade under det senaste året.

– Det gäller bandgrävare som har Smart Connect eller Factory Fit. Det rör sig om cirka 200 maskiner och uppgraderingen kommer att göras i fält, säger Johan Henrysson.

Favoritknapp

Ytterligare en förändring finns i den nya joysticken. För att skapa plats för den tredje rullen, har två knappar tagits bort. De ersätts med en ”dataspelsknapp”, som kan tryckas och vippas åt sidorna, med fem funktioner.

Just den knappen är Rickard Anderssons favorit, även om han även uppskattar de dedikerade rullarna för bandstyrning och grip.

– När de fanns på samma rulle, kunde det hända att man av misstag larvade med maskinen när man höll på med gripen. Det kändes inte bra.

Rickard Andersson, som äger och driver Strängnäs Grävtjänst, fick den nya joysticken redan våren 2023. Som testförare har han hunnit bekanta sig ordentligt med de nya funktionerna.

– Men det behövdes ingen inkörning, det föll sig naturligt att köra med den nya joysticken.

”Dataspelsknappen” gillar han som sagt extra mycket. I dagsläget har han tre funktioner på den – radion, extra boost och flytläge – men fler är på gång.

– Jag har plats för två funktioner till. Det som är klart att den ska kompletteras med skakfunktion, det är bra i olika anläggningsarbeten. Den femte funktionen har vi inte bestämt ännu.