Volvo Group och Swecon samarbetar kring fossilfri skidanläggning

Volvo Group och Swecon samarbetar kring fossilfri skidanläggning

Swecon är en del av ett samarbete där nollutsläppsmaskiner och laddningslösningar från Volvokoncernen bidrar till att ta fram en färdplan för fossilfria skidanläggningar.

• En L25 Electric hjullastare från Volvo Construction Equipment (Volvo CE) och en Power Unit, PU500, ett batterienergilagringssystem (BESS) med inbyggd laddare från Volvo Energy, används tillsammans med andra elektriska lösningar i Hammarbybacken i Stockholm
  • Service och support för Volvo L25 Electric och PU500 kommer att tillhandahållas av Swecon Anläggningsmaskiner.
  • Projektet är utformat för att visa på möjligheten till fossilfria skidorter och visa på behovet av helhetslösningar som samverkar för optimal effekt.

Den eldrivna hjullastaren och kraftaggregatet arbetar tillsammans med annan elektrisk utrustning, inklusive en elektrisk snöskoter och pistmaskin i Hammarbybacken i centrala Stockholm, en skidanläggning som drivs av Sveriges ledande operatör av alpindestinationer, SkiStar. De elektriska lösningarna kommer att testas under resten av skidsäsongen för att förstå hur de fungerar och för att ge ovärderliga insikter för deras användning på andra skidanläggningar.

Utöver Volvos produkter använder SkiStar bland annat en eldriven pistmaskin och eldriven snöskoter i Hammarbybacken, Stockholm.

Niklas Wahlberg, VP Partnership and System Solutions på Volvokoncernen, säger: "Vi tror att samarbete är vägen framåt för att leverera den omställning som krävs för att övergå till fossilfria bränslen. Och vi måste göra detta i snabb takt och i stor skala."

"Pilotprojektet i Hammarbybacken ska visa att det går att göra skidanläggningar mer hållbara och ge en roligare upplevelse för alla. Och när allt kommer omkring, om vi vill se till att vintersporter fortfarande finns kvar för framtida generationer att njuta av, måste vi alla dra vårt strå till stacken."

Elektriska lösningar som L25 Electric har både nollutsläpp och lågt ljud, vilket ger en trevligare miljö för människorna som vistas runt omkring dem. Det gör också maskinerna idealiska för användning på känsliga och lugna platser som på skidanläggningar. De är också lämpliga för användning i tunna luftförhållanden – som i skidbackar på hög höjd – där dieselmotorer ofta stöter på problem. L25 Electric är en maskin i ett växande utbud av utsläppsfria maskiner från Volvo CE, som inkluderar kompakta hjullastare och grävmaskiner, samt den mellanstora bandgrävaren EC230 Electric och hjullastaren L120H Electric Conversion. Den nätanslutna materialhanteraren EW240 Electric är det senaste tillskottet i det eldrivna produktprogrammet.

Fredrik Askling, produktchef elektromobilitet på Swecon, säger: ”Projektet i Hammarbybacken visar styrkan i elektrifieringen där vi får möjligheten att utvärdera effekterna av att elektrifiera en hel verksamhet. Det är fantastiskt att se hur våra tekniska lösningar gör det möjligt att supporta både Volvos maskiner och SkiStars övriga utrustning.”

Volvo L25 Electric i arbete hos SkiStar.

Strömförsörjningen till de elektriska lösningarna i Hammarbybacken kommer från ett mobilt batterienergilagringssystem (BESS) PU500 med integrerad laddare från Volvo Energy. Kraftaggregatet ger cirka 330–400 kWh kapacitet till platser på utmanande platser – som skidorter – där tillgången till elnätet är svag eller obefintlig. I Hammarbybacken försörjs kraftaggregatet med 86 kWh el från elnätet, hämtat från vattenkraft. PU500 kommer att ladda alla elektriska lösningar på plats i projektet, oavsett typ och märke.

Volvo Energy är ett affärsområde inom Volvokoncernen som arbetar för att påskynda koncernens elektrifierings- och hållbarhetsresa genom laddningslösningar, energilagring, batterioptimering och hantering av batteriernas livscykel. Det finns en betydande, outnyttjad potential i second life-batterier, och dessa har använts i PU500 i Hammarbybacken. De sex batteripaketen har redan drivit Volvokoncernens applikationer i sitt första liv. Genom att återanvända dem för ett andra liv ser Volvo Energy till att maximera deras värde.

PU500, ett batterienergilagringssystem (BESS) med inbyggd laddare från Volvo Energy.

Volvokoncernen samarbetade med SkiStar i ett tre månader långt projekt i somras i Sälen, där två eldrivna kompaktmaskiner från Volvo CE och en Volvo FE Electric lastbil användes för att leverera nollutsläpp i ett byggprojekt. Båda företagen har förbundit sig till initiativet Science Based Targets. För att nå målet om nollutsläpp till 2050 ska Volvokoncernen ha 100 procent fossilfria fordon 2040.