Swecons marknadschef David Alström framtidsspanar: "Vart är den svenska ekonomin på väg?"

Det finns många trendspanare, men säkrast är nog ändå att lyssna på vad Konjunkturinstitutet anser. Inför 2024 konstaterade de att Sverige befinner sig i en lågkonjunktur, men att det finns flera positiva tecken: under 2024 stiger lönerna snabbare än priserna, kronan fortsätter att stärkas, inflationen sjunker och Riksbanken förväntas göra en rad räntesänkningar från och med sommaren.

Om jag verkligen hade kunnat förutspå framtiden hade jag nog haft en annan arbetsgivare än Swecon, men jag har samma uppfattning: marknaden utvecklar sig i ett lugnare tempo, men det är absolut inte stopp. Kunder som jag och teamet träffar ser ljusare på marknaden jämfört med i höstas; det är snart sommar och både affären och naturen börjar grönska. De regionala skillnaderna är stora. För att fortsätta liknelsen med naturen så har det i veckan då denna spalt skrivs skottats 40 centimeter snö i norr medan skåningarna klipper gräs och fyller poolen.

Vår bransch har drabbats av multipla kostnadschocker de senaste åren. Tack och lov ser de nu ut att plana ut, framför allt på bränsle och räntor som ju är stora kostnadsdrivare. Med förhoppning om att risken för höjda kostnader har dämpats, vågar branschen ta sikte på framtiden.

En framtid som jag är övertygad om kommer vara full av möjligheter. Sverige har stora behov av infrastruktursatsningar inom energi och kommunikationer. Vi har den pågående gröna omställningen i Norrland med fossilfri gruvdrift, produktion av fossilfritt stål och batteritillverkning. Även det svenska NATO-medlemskapet kommer att kräva stora investeringar och Trafikverkets plan är expansiv.

Sammantaget ser det därför ändå ganska bra ut, trots att byggbranschen drabbats hårt av räntehöjningar och fördyringar. Det är bekymmersamt, men det underliggande behovet av bostäder finns kvar och även där kommer det att vända. Den något lugnare takten har även fört med sig det positiva att leveranstiderna på nya maskiner minskar. Vår ambition är att de vanligaste modellerna ska ha en leveranstid på max 3-5 månader.

På Swecon drar vi inte ned på takten. Vi jobbar hela tiden med att utveckla våra tjänster – ni har väl inte missat att mySwecon numera finns som app? – och nya maskiner från Volvo CE är på väg in, både konventionella och elektrifierade.

Nyfiken på den nya generationen bandgrävare från Volvo eller EC550EL med den unika XMOR-skopan som har Norden-premiär? Då kanske vi ses i Swecons monter på Svenska Maskinmässan den 30 maj - 1 juni på Solvalla!

David Alström
Marknadschef