LEAN gör Swecon ännu mer effektivt

LEAN gör Swecon ännu mer effektivt

Ett tio minuter långt obligatoriskt möte varje morgon på alla Sweconanläggningar har skapat cirka 200 förbättringsförslag på bara ett år. Det kallas LEAN, en i grunden japansk produktionsmodell för ständiga förbättringar.
– Nyckeln är att inte krångla till det, då blir det bara en papperstiger, säger Dennis Andersson, servicemarknadschef region öst och tidigare LEAN-ansvarig på Swecon.

Målsättningen med LEAN är att, med ständiga små och stora förbättringar, jobba mer effektivt och skapa ökad kundnytta. En positiv bieffekt är att ökad delaktighet också förbättrar trivseln på jobbet.

Alla vinner alltså på LEAN, men hur gör man i praktiken? När Dennis Andersson, tidigare platschef på Swecon i Västerås, fick jobbet som LEAN-ansvarig för ett år sedan, gick han grundligt till väga.

– Jag hade jobbat lite med LEAN under min tid på Bilia. Det använde jag i viss utsträckning som platschef i Västerås. Som LEAN-ansvarig behövde jag dock mer att stå på, säger Dennis som bland att gick en halvårslång utbildning i LEAN på deltid.

Samtliga anläggningar

Under 2023 startades LEAN inom service och reservdelar på Swecons olika anläggningar. Under första kvartalet i år, kommer samtliga anläggningar att vara i gång.

– Några anläggningar har gått före, som förebilder för andra, säger Dennis och pekar på Karlstad och Södertälje.

Det är viktigt att anpassa LEAN till varje organisations förutsättningar. På Swecon inleds varje arbetsdag med tio minuters obligatoriskt möte, som även hålls digitalt för dem som är stationerade hemma. Snabbt och effektivt går man igenom gårdagens ”vinster och förluster” och hur man ska jobba för att bli ”vinnare” i dag.

Johanna Fors leder det dagliga morgonmötet på Swecon i Västerås, tillsammans med kollegorna Juha Hautabakka och Pekka Laukka.

– På morgonmötet fångar man upp avvikelser – om det är en engångsföreteelse eller ett systemfel – och kommer med förslag på hur de ska undvikas i framtiden. Under 2023 har det kommit in cirka 240 förbättringsförslag som går vidare till en förbättringsgrupp på varje anläggning, säger Dennis Andersson och fortsätter.

– Det är små och stora saker. Exempelvis hur vi prioriterar akuta maskinproblem hos kund och hur vi säkerställer att vi får med oss rätt delar och rätt verktyg när vi åker ut.

Goda exempel sprids

Minst lika viktigt att sprida de goda exemplen i hela organisationen. I månadsbrevet till samtliga platschefer, redovisas därför pågående förbättringsåtgärder, genomförda förbättringar samt ett best practice-fall från någon anläggning.

Johanna Fors, kundmottagare i Västerås, är högst delaktig i LEAN-arbetet. Tillsammans med kollegorna Juha Hautabakka och Pekka Laukka, leder hon det dagliga morgonmötet.

Johanna Fors, kundmottagare på Swecon i Västerås, tillsammans med Dennis Andersson, servicemarknadschef region öst och tidigare LEAN-ansvarig på Swecon.

– Det är lite extra jobb för mig, Juha och Pekka, men det är det absolut värt. Dessutom har det snabbt blivit ett sätt att arbeta och det ger så mycket tillbaka. Framför allt är det mer ordning och reda och det märks på att både vi och våra kunder är mer nöjda.

Det korta dagliga morgonmötet förebygger att små problem leder till större problem.

– Det handlar om enkla saker som exempelvis att vi har rätt produkter hemma. Om någon är sjuk, så löser vi det tillsammans direkt på morgonen. Alla har blivit mer delaktiga. Det ökar trivseln och i slutänden kundnöjdheten, säger Johanna Fors.

FAKTA LEAN

• LEAN är hämtat från japanska Toyota och deras utvecklingsstrategi ”Toyota Production System”.
  • Grundstenen i LEAN är att skapa ett så effektivt produktionssystem som möjligt med så lite slöseri som möjligt. Det handlar inte om sättet att arbeta, utan om sättet att tänka.
  • LEAN har inget slutmål. Oavsett hur bra verksamheten är, finns det alltid utrymme för förbättringar.
  • Företag och organisationer som arbetar md LEAN vittnar om bättre lönsamhet, mindre tidsåtgång, en effektivare arbetsprocess och ett bättre resultat, både för verksamheten och för kunderna.