Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry

Debattutspel: Nu svarar branschen på remissen om skärmar i förskolan: Regeringen missar målet

Skolverket har fått i uppdrag av skolministern att stryka skärmtiden i förskolan. Nu kommer branschen med ett yttrande och en debattartikel i Altinget, till Skolverkets förslag som presenterats för regeringen.

Våra förskolebarn ska inte sitta framför skärmar hela dagarna. Där är vi alla överens. Sanningen är att de inte gör det, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry, branschorganisationen som samlar runt hundra företag som bland annat levererar digitala tjänster för skolan, så som läromedel och digitala hjälpmedel.

- Uppdraget missar målet och kommer inte leda till det vi vill se mer av: att våra små får mer rörelse och fler högläsningsstunder.

Tomtebloss-politik

I debattartikeln fortsätter Jannie:

- Med den här typen av tomtebloss-politik är det tur att vi har expertmyndigheter i det här landet. Skolverket har i sin läsvärda konsekvensanalys gått igenom det breda forskningsläget och de studier som beskriver hur det faktiskt ser ut i landets förskolor idag. Användningen av digitala lärverktyg i förskolan är redan begränsad och förslaget kommer inte ge de effekter som eftersträvas. Uppdraget från regeringen vilar på en svag kunskapsbas.

Missriktat uppdrag leder inte till mer läsning

Rätt använda är digitala verktyg viktigt, speciellt för barn med behov, olika språkbakgrunder där de idag får barnlitteratur med visuellt stöd, stöd för flerspråkighet, uppläsning på svenska och möjlighet till olika anpassningar.

- Det här kommer många barn nu få mindre av, vilket gör oss bekymrade. Dessutom lämnas barn utan resursstarka föräldrar ensamma med den digitala verklighet de lever i. Vi vet att 98% av barn i förskoleåldern tittar på tv och video på internet. Vi vet att varannan 2-åring spelar spel via internet. Vi vet också att dessa aktiviteter till största del sker i hemmet, säger Jannie Det här betyder inte att vi tycker att omedveten skärmtid inte ska bort ur förskolan. Det ska den, men då måste man gå till kärnans problem. Det gör man inte med det här uppdraget, det är tydligt.

Kunskap och fakta borde ligga till grund för regeringens uppdrag

Jannie menar också att regeringen spelar en medielogik rakt i händerna, snarare än att möta de verkliga utmaningarna förskolan har idag.

- I den bästa av världar, där fakta och kunskap ligger till grund för beslut, läser därför ministern Skolverkets konsekvensutredning och beslutar sig för att dra tillbaka uppdraget.

Swedish Edtech Industry är en icke-vinstdrivande förening och branschorganisation som samlar edtechföretag som levererar tjänster och produkter till den svenska utbildningsmarknaden. I dagsläget har organisationen ca 100 medlemmar från alla olika delar av det digitala ekosystemet, t.ex. läromedelsförlag, lärplattformar och systemadministrativa tjänster.

Här finns Skolverkets förslag i sin helhet.
Swedish Edtech Industrys remissyttrande här
Debattutspel här.