TOLV INNOVATIONER TÄVLAR OM 1,2 MILJONER KRONOR

Har du en idé som kan stärka konkurrenskraften hos svensk och europeisk gruvindustri? Det är frågan SIP STRIM och EIT RawMaterials ställde när man bjöd in till sin årliga innovationsidétävling.

Under början av året har dryga 30 bidrag lämnats in till tävlingen och utifrån dessa har juryn haft den tuffa uppgiften att ta ut de mest lovande innovationerna. Idag fortsatte kampen ute på Luleå Science Park där de tolv kvarvarande finalisterna fick pitcha sina idéer inför en jury bestående av representanter från industri och finansiärer. Slutligen kommer två vinnare att utses, en av SIP STRIM och en av EIT RawMaterials, och var vinnare får 600 000 kr till förverkligandet av sin idé. Under dagen deltog ca 70 deltagare från industri, akademi och entreprenörer.

- Vi har fått in väldigt många intressanta idéer och har idag fått ta del av väldigt givande pitchar som spänner inom många områden från gruvbrytning till återvinning. Målet med idétävlingen är också att skapa en mötesplats för att få nya aktörer till innovations­systemet och gruvsektorn, säger Matz Sandström, SIP STRIM och ordförande för juryn.

- Den här tävlingen är oerhört viktig för oss. Den hjälper oss att hitta innovationer som normalt är utvecklade hos små företag eller start-ups, men som kan vara av stor nytta för de stora företagen. De här idéerna kan annars ha svårt att hitta vägen till den större marknaden. Den här typen av aktörer är en viktig del av innovationssystemet, säger Jenny Greberg, programdirektör för SIP STRIM.

Tävlingen arrangeras av SIP-STRIM, det nationella strategiska innovationsprogrammet för den gruv- och metallutvinnande industrin, samt EIT RawMaterials North, EUs stora forskningsprogram kring gruv- och mineralindustrin.

För ytterligare information kontakta
Jenny Greberg, Programdirektör SIP STRIM, jenny.greberg@sipstrim.se, tfn. 070-641 28 40
Terese Mella, Kommunikationsansvarig SIP STRIM, terese.mella@sipstrim.se, tfn. 070-637 99 80

Det strategiska innovationsprogrammet SIP STRIM är en del av Vinnovas, Energimyndighetens och Formas satsning på strategiska innovationsområden. SIP STRIM syftar till att stärka svensk konkurrenskraft och skapa hållbara lösningar för den svenska gruvindustrin och metallutvinnande sektorn genom innovationsprojekt, utbildning, seminarier och möten samt internationalisering.

Terese Ahlbäck

Johannes Hellqvist

Presskontakt Kommunikationsansvarig Swedish Mining Innovation 070-388 19 39

Strategiskt innovationsprogrammet för svensk gruv- och metallproducerande industri

Swedish Mining Innovation är det strategiska nationella innovationsprogrammet för svensk gruv och metallproducerande industri, och en del av Vinnova, Energimyndigheten och Formas satsning på strategiska innovationsområden. Swedish Mining Innovation syftar till att stärka svensk konkurrenskraft och skapa hållbara lösningar för den svenska gruvindustrin och metallutvinnande sektorn genom innovationsprojekt, utbildning, seminarier och möten, samt internationalisering. Värdorganisation för programmet är Luleå Tekniska Universitet.

Programmet gick under namnet SIP STRIM fram till 2020-05-31.

Swedish Mining Innovation