Renovering av Fredriksberg i Västerås skulle minska energikostnaden med fyra miljoner kronor per år

Miljonprogrammets bostäder läcker värme som såll. En renovering av exempelvis bostadsområdet Fredriksberg i Västerås kan minska energianvändningen med cirka 6,7miljoner kWh, en besparing på cirka fyra miljoner kronor per år, enligt beräkningar från Swedisol. Räknat på hela miljonprogrammet skulle det innebära en besparing på drygt fyra miljarder kronor om året.

EU har höjt ribban i klimatarbetet. Det viktigaste ledet i det arbetet är att vi till år 2020 ska minska användningen av energi med 20 procent. Swedisol har använt bostadsområdet Fredriksberg/Råby som exempel för att visa på besparingspotentialen i miljonprogrammets bostäder. Fredriksberg är byggtekniskt mycket representativt för dessa bostadsområden och har troligen bara 95 mm isolering i ytterväggarna, mot dagens byggregler som kräver närmare 200 mm.

På bilder tagna med värmekamera syns tydligt hur stora mängder värme läcker från hela fasadytan. Om dessa bostäder renoverades till så kallad passivhusstandard likt bostadsområdet Brogården i Alingsås skulle energianvändningen minska med cirka 6,7 miljoner kWh, en besparing på cirka fyra miljoner kronor, eller 435 kronor per månad och lägenhet ­- en siffra som alltså rör endast ett av landets alla miljonprogram. Räknat på alla miljonprogrammets bostäder rör det sig om fyra miljarder kronor per år i Sverige.

Gyllene tillfälle

-Vi har en oerhörd besparingspotential i Sverige i miljonprogrammets bostadsområden. Det blir väldigt tydligt och konkret när vi tar ner det på lokal nivå och ser siffrorna. Vi har alltså ett gyllene tillfälle att snabbt kunna få effekt i klimatarbetet.

- Men det vill till att de lokala kommunala bostadsbolagen och regeringen agerar nu - annars kommer vi inte att kunna nå klimatmålet, säger Ulf Frisk, vd i Swedisol.

Ulf Frisk betonar att räkneexemplet bygger på genomsnittssiffror och de besparingar man gör i Alingsås.

-Vi har velat sätta siffror på den potential som finns, kopplat till konkreta exempel. Vi är dock medvetna om att beloppen vi har fått fram inte är helt exakta.

McKinseys klimatrapport

Värmeisolering är den i särklass mest kostnadseffektiva metoden att minska utsläppen av växthusgaser. Det visar en studie som konsultföretaget McKinsey har utfört.

-Det är rimligen mest begåvat att börja med de åtgärder som ger störst ekonomisk besparing, säger Ulf Frisk.

- Vi kan spara häpnadsväckande 1 400 miljarder kronor per år globalt - och samtidigt minska koldioxidutsläppen med cirka en miljard ton bara genom bättre värmeisolering, konstaterar Ulf Frisk.

Fakta beräkning

Beräkningen ovan utgår från renoveringen till passivhusstandard av bostadsområdet Brogården i Alingsås. Inomhustemperaturen antas vara 22°C. Som prisbas för värmekostnaden har Mälarenergis fasta pris för fjärrvärme till hyresfastigheter använts, 37 öre per kWh. Som prisbas för elkostnaden har Mälarenergis ettårsavtal bundet pris inkl överföringsavgift använts, 1,14 kr. Kvadratmeterytan är beräknad på genomsnittsytan av det totala fastighetsbeståndet hos det kommunala bostadsbolaget Mimer.

McKinseys rapport "A cost curve for green hous gas reduction" liksom motsvarande rapport om svenska förhållanden hittar du här: http://www.mckinsey.com/locations/sweden/globalwarming.asp

Mer information eller frågor:

Ulf Frisk, vd Swedisol, tel 0706-758525

ulf.frisk@swedisol.se