Anta en hållbar utmaning 2020.

​Hållbara nyårslöften - antar du utmaningen?

Gör 2020 till ditt mest hållbara år hittills! Försök bryta invanda mönster och istället tänka nytt kring resor, mat, kläder och prylar. Testa dig själv och anta en hållbar utmaning!

1. Testa köpfritt

Utmana dig själv för att se hur länge du klarar dig utan att köpa nyproducerade kläder eller prylar. En månad, eller rent av ett helt år? Det blir ett bra tillfälle att fundera över vad du egentligen behöver och vad du mest köper av slentrian. Bra för både miljö och plånbok - en klassisk win-win.

2. Bjud på kylskåpsrensmiddag

Ordna en middag tillsammans med vänner eller familj med utmaningen att ni bara får laga middagen av sådant ni har hemma just då. Ett perfekt tillfälle att göra en arkeologisk utgrävning i frysen och tänka nytt kring resterna i kylskåpet. Vad kan det bli av currypastan du bara använt en gång, mjölkskvätten och den kantstötta paprikan? Inspiration hittar du på: www.resterkocken.se

3. Ställ bilen

Alla har inte möjlighet att ställa bilen i vardagen, men många bilresor skulle kunna undvikas. Av det totala antalet bilresor är ungefär hälften kortare än 5 kilometer enligt Trafikverket. Utmana dig själv att låta bilen stå så mycket som möjligt och välj cykeln eller kollektivtrafiken när det går. Miljövinster, ekonomisk vinst och - om du väljer cykeln - hälsovinst!

4. Grönare mat

Bestäm en tidsperiod eller ett antal dagar i veckan då du inte äter kött. Ett perfekt tillfälle att upptäcka nya recept och råvaror. idétorka? Låna vegetariska kokböcker på biblioteket, dammsug Instagram på härliga vegokonton att följa eller fråga dina vegetarianvänner efter deras bästa rätter.

5. Testa Four Fit Challenge

Känns det som du aldrig har något att ha på dig? Anta Four Fit Challenge och se på din garderob med nya ögon. Genom att bara använda fyra plagg under en vecka utmanar du dig själv att tänka mer hållbart kring mode. Läs mer om Four Fit Challenge.

6. Stanna på marken

Som de flesta vet är flyget en stor klimatbov. Enligt Naturskyddsföreningen släpper flyget ut 74 000 gånger mer koldioxid än tåget. Kanske är 2020 året som du stannar på marken? Hemestra, vandra eller tågsemestera istället, till exempel. Kanske upptäcker du riktiga guldkorn i din närhet?

Gott nytt hållbart år önskar Sysav!