Tataa Biocenter introducerar fältinstrument för snabbtest av SARS-CoV-2 i samarbete med Danmarks Tekniska Universitet

Ett fältinstrument för detektion av coronaviruset SARS-CoV-2, som ger svar inom en timme, har utvecklats av forskare vid Danmarks Tekniska Universitet (DTU). Instrumentet har framgångsrikt testats mot patientprover på sjukhus i Danmark, och i samarbete med Tataa Biocenter AB undersöks nu förutsättningarna att använda det även i Sverige.

Instrumentet går under namnet Pathpod och detekterar RNA av SARS-CoV-2, alltså aktiv infektion. Prov tas genom så kallad svabbning i näsa eller svalg, varefter svabben läggs i en lösning. Några droppar av lösningen överförs på ett plastchip med reagens, som placeras i instrumentet.

Testet behöver inte ta vägen via ett säkerhetsklassat laboratorium, där svar i bästa fall ges inom ett dygn. Snabbheten, den relativt låga kostnaden och möjligheten att arbeta i fält öppnar för bred testning av personal inom vård och omsorg, och även inom andra verksamheter där smitta kan spridas mellan medarbetare och till brukare eller kunder.

Tataa Biocenter, med säte i Göteborg, samarbetar sedan flera år med forskarna vid DTU kring utveckling av snabba och enkla tekniker och instrument för DNA- och RNA-analys, bland annat för sepsisdiagnostik inom EU-projektet Smartdiagnos. Det nu aktuella projektet CoronaDX leds av DTU-professorerna Anders Wolff och Dang Duong Bang och har tilldelats 3 miljoner euro.

Satsningen på Pathpod har nyligen fått ytterligare DKK 13 miljoner från danska regeringen, och DKK 5 miljoner från Gudbjørg og Ejnar Honorés Fond, för att snabb få testet i produktion och bruk.

Pathpod bygger på en metod där det sker en förstärkningsreaktion kallad LAMP (Loop-mediated isothermal amplification) om de lösningsdroppar som placeras på plastchipet innehåller SARS-CoV-2. LAMP ger upphov till ljusspridande aggregation, som mäts direkt i instrumentet.

Pathpod är inte CE-IVD-registrerad och därför inte tillämpbar för diagnostik. Det är heller inte ett instrument för självtestning.