Likvärdigheten i svenska skolor minskar –  44 personer tar steget för att vända trenden

Likvärdigheten i svenska skolor minskar – 44 personer tar steget för att vända trenden

Den sjunkande likvärdigheten i det svenska skolsystemet har länge varit en oroväckande fråga, särskilt med tanke på den ständiga bristen på skickliga och behöriga lärare. Nu kliver en grupp modiga ledare fram som inte bara ser problemet, utan också är redo att bli en del av lösningen.

Omkring denna vecka drar nya läsåret i gång på högstadieskolorna runt om i Sverige. Samtidigt kliver 44 nya lärare in i sin roll i klassrummet. De är noggrant utvalda av 450 personer som sökte till ledarskapsprogrammet under senaste rekryteringsperioden. Under två år kommer de läsa in en lärarexamen på distans samtidigt som de undervisar på skolan fyra dagar i veckan och får kontinuerlig coaching och ledarskapsutbildning. Efter programmet kommer de erhålla lärarlegitimation.

Förberedelserna för deltagarna började redan för några månader sen. De har bland annat deltagit i ett sommarinstitut - en två veckor lång intensivkurs med syfte att förbereda dem inför deras nya roll som lärare.

Viktigt att veta: varje deltagare har en redan djup förståelse för sina ämnen och många har till exempel en civilingenjörsexamen. Över 90% av dem kommer att undervisa i ämnena teknik, matematik eller NO - ämnena där det råder en akut lärarbrist. Resten kommer att undervisa eleverna i svenska, engelska eller spanska.

Bristen på skickliga och ämneskunniga lärare påverkar direkt jämlikheten i utbildningen och lärarbristen i Sverige slår hårdast mot skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Det betyder alltså att det finns lägst antal behöriga lärare där elevernas behov är som störst. Deltagarna i Teach for Swedens ledarskapsprogram har särskilt valts ut för att arbeta i skolor med utmaningar när det gäller måluppfyllelse, till exempel att en stor andel elever inte blir behöriga till gymnasiet.

Programdeltagarna representerar mer än bara en förändring i en yrkesbana; de är pionjärer i kampen för att skapa en mer rättvis och inkluderande framtid för barnen.