Telekområdgivarna åtta år!

Telekområdgivarna åtta år!

Sedan starten, den 11 oktober 2006, har Telekområdgivarna hanterat totalt 62 000 ärenden. Det finns ingen annan enskild konsumentorganisation eller myndighet som hanterar fler konsumentärenden gällande telekomfrågor än vi. Det gör att vi tidigt ser vilka problem som ökar och kan då driva frågor i olika arbetsgrupper för förändring till det bättre.

De operatörer som är med och finansierar - men inte äger - Telekområdgivarna visar genom sitt deltagande att de är beredda att ta ansvar för att deras privatkunder får kostnadsfri hjälp av våra opartiska konsumenträttsliga experter. Både inför att de ingår ett avtal eller om det skulle uppstå en tvist. De operatörer som är med har en väldigt stor del av konsumentmarknaden för tv, telefoni och bredband så de flesta konsumenter kan därmed få vår hjälp. Dessa operatörer åtar sig också att följa Telekområdgivarnas uppföranderegler och andra överenskommelser som görs för att undvika missnöjda konsumenter.

Rådgivningen ges både på telefon och via vår webbplats där du även kan skicka in ärenden till oss. Telekområdgivarna ger dessutom nyttig konsumentinformation via Facebook och Twitter och är ute på olika evenemang för att informera om konsumentjuridik.

Ett led i arbetet är att göra det enklare för konsumenter, konsumentvägledare och operatörer att få hjälp till självhjälp. Därför lanserar vi nu vår helt nya webbplats, välkomna in och läs mer på www.telekområdgivarna.se. Där finns allt från råd om vad du ska tänka på innan du ingår ett avtal, till praxis i olika tvister som avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden.

Telekområdgivarna ägs av organisationen IT & Telekomföretagen. I vår styrelse finns myndigheterna Konsumentverket och Post- och telestyrelsen representerade.

Välkomna till oss i minst åtta år till!