Textilia i Rimbo bland de första att klara Svanens tuffare krav

Textilia i Rimbo bland de första att klara Svanens tuffare krav

Svanen kommer kontinuerligt ut med tuffare krav för vad som krävs för att klara deras miljöcertifiering. Textilia i Rimbo är en av de första textilserviceleverantörer som blivit certifierade enligt de nya kriterierna 3.0.

Det är en kombination av nya investeringar och ständiga förbättringar som gjort att Textilia klarar certifieringen. Bland annat har elförbrukningen kunnat minskas med 25 % och ångförbrukningen med 30 %. Ånga används både för att värma upp tvättvatten och lokalerna i sig.

– Vi är väldigt glada och stolta över detta, säger Mario Taus, platschef på Textilia i Rimbo. Vi jobbar hela tiden med att minska vår miljöpåverkan för att leverera en hållbar textilservice till våra kunder. Detta är ett kvitto på att vi är på väg åt rätt håll.

Textilia i Rimbo levererar bland annat arbetskläder och textilier till Stockholms läns landsting. Anläggningen är sedan tidigare certifierade enligt Svanen 2.3.

Textilia är en av Sveriges ledande textilserviceleverantörer. Genom en ansvarsfull och effektiv textilservice frigör vi resurser för kunder och bidrar samtidigt till en hållbar utveckling för samhället i stort. Textilia är vinnare av Miljöstyrningsrådets pris Utmärkt Hållbar Leverantör 2012. Koncernen omsätter ca 480 MSEK, har ca 400 anställda och huvudägs av Litorina Kapital. Varje dag hämtar, tvättar och levererar Textilia närmare 100 ton textilier. Läs mer på www.textilia.se