Textilia investerar 50 miljoner i Rimbo

Textilia investerar närmare 50 miljoner kronor i sin textilserviceanläggning i Rimbo. Investeringen, som förnyar stora delar av maskinparken, är nödvändig för att skapa bästa möjliga förutsättningar i det nya kontrakt med SLL, Stockholms Läns Landsting, som vanns i januari. Trots att SLLs upphandling ännu inte är helt klar väljer Textilia att ändå genomföra investeringen.

Textilias tvätterier är att likna vid processindustrier och långsiktiga investeringar är både naturliga och viktiga för att säkerställa en konkurrenskraftig verksamhet och en möjlighet att delta i de affärer och anbud som hela tiden finns på marknaden.

- Det här är ett stort projekt för Textilia och investeringen kommer att göra oss ännu mer konkurrenskraftiga vad gäller pris, kvalitet och miljömedvetenhet. Vi bygger Textilia långsiktigt och denna investering optimerar våra möjligheter för tillväxt, säger Tomas Bergström, vd Textilia.

Investeringen består av nya tvättrör, ett utbyggt plaggsystem, säcksystem samt en mangellinje. Investeringarna är så omfattande att anläggningen delvis behöver stängas under nio dagar i mitten av juli.

Den nya maskinparken är ett bra val miljömässigt och Textilias redan låga förbrukning av vatten och ånga kommer att minska ytterligare. Textilas anläggning i Rimbo är Svanen-certifierad och hela koncernen är certifierad enligt ISO 9001, ISO 14001 och OHSAS 18001. Att ständigt ligga i framkant vad gäller utveckling och kundfokus ligger i Textilias linje och satsningen i Rimbo är ytterligare en bekräftelse på det.

Textilia är den största aktören i Sverige inom textilservice till kunder inom Hälsa & Sjukvård. Även inom Hotell & Restaurang har Textilia kunder över hela landet. Modern textilservice är en utpräglad tjänsteverksamhet där Textilia i kundanpassade och integrerade textiluthyrningssystem frigör resurser för sina kunder. Varje dag hämtar, tvättar och levererar Textilia närmare 100 ton textilier.