Kampanjen Be Seen. Be Heard handlar om att ungas röster ska få synas och höras politiskt. Nu tillsätter The Body Shop ett ungdomsråd för att vägleda ledningsgruppen internt.

The Body Shop bjuder in ungdomsråd till styrelserummet!

Idag är det Internationella ungdomsdagen. En dag som instiftades av FN för att uppmärksamma ungas potential att förändra och rätt att höras. 2022 är fokus för Internationella ungdomsdagen unga kvinnor och mäns kraft för fred och utveckling. Efter ett löfte vid COP26 låter den globala skönhetsindustrin sig inspireras och vägledas av nästa generations företagsledare.

The Body Shop etablerar ett ungdomsråd som ska ge ledningsgruppen insikt i unga människors åsikter och idéer. Ungdomsrådet består av tolv personer från både inom och utom företaget som alla är under 30 år.

Rådet ska utgöras av lika många interna The Body Shop-kollegor som medlemmar från andra B Corp-företag. The Body Shop är ett av världens största certifierade B Corp-företag.

Många styrelserum saknar i dagsläget mångfald och tillgång till ett brett urval av åsikter. De flesta styrelserum är begränsade av traditionella regler och företagskulturer, vilket innebär att unga människor normalt är utestängda. The Body Shop har som mål att ändra detta.

Medlemmarna i ungdomsrådet kommer att ha möjligheten att forma The Body Shops framtid. De ska samarbeta med The Body Shops VD, David Boynton, och ledningsgruppen och ge sina åsikter om bland annat långsiktig strategi, företagets ikoniska aktivism och öppna diskussioner om nytänkande koncept.

Denna modell testades av företaget under 2021 års COP26 i samarbete med B Lab UK. Den lät The Body Shop testa, lära och prägla bildandet av ungdomsrådet.

Initiativet visar på hur ett mer inkluderande urval av personer som kan göra sina åsikter hörda i rummen där de kan göra en verklig skillnad, kommer att hjälpa till att framtidssäkra företaget och utveckla nästa generations ledare.

David Boynton, The Body Shops VD, säger:

Bildandet av ungdomsrådet uppfyller löftet vi gav på COP26 om att få in nästa generations röster i styrelserummen. En av de viktigaste rollerna som dagens företagsledare har är att säkerställa att vi agerar som mentorer för våra företag. Vi måste göra allt vi kan för att säkerställa att de är värdiga att överlämnas till nästa generations ledare.

Vi kanske inte alltid känner oss bekväma med feedbacken från ungdomsrådet, men jag är säker på att skapandet av en ny formell mekanism som låter unga människor uttrycka sina åsikter kommer att vara ovärderlig och göra oss till ett bättre företag.”

Ungdomsrådet ska mötas fyra gånger om året tillsammans med VD och medlemmar ur ledningsgruppen. Alla medlemmar i ungdomsrådet ska informeras så att de förstår en aktuell fråga eller ett givet diskussionsämne och får tid att diskutera detta inom ungdomsrådet, för att sedan få chansen att ge rekommendationer som kommer att förmedlas direkt till företagsledarna.

Antonia Toni-Fadipe, Inclusive Hiring Lead på The Body Shop, säger:

"Att vara medlem i ungdomsrådet innebär en ovärderlig möjlighet att göra sin röst hörd i ett forum, där unga människor normalt inte är representerade.

Jag är stolt över att arbeta med ett företag som är villigt och öppet för att prova något annorlunda och testas, och som visar ett äkta intresse för inkluderande. Inte alla organisationer skulle vara lika villiga att utmanas av unga människor."

Följ uppdateringar och läs mer om Be Seen. Be Heard här.

...

Om B Lab UK

B Lab är ett ideellt nätverk som omvandlar den globala ekonomin till nytta för alla människor, alla samhällen och vår planet. Vårt internationella nätverk av organisationer leder förändring av ekonomiska system för att stödja vår gemensamma vision om en inkluderande, rättvis och regenerativ ekonomi. B Lab UK lanserades 2015. Vårt mål är att omdefiniera framgång genom att bygga en gemenskap av engagerade företag, öka medvetenheten om B Corp-rörelsen och kämpa för förändring av den brittiska ekonomin.

Om Boardroom 2030

Boardroom 2030 bjuder in företag att utforska hur framtiden kan se ut år 2030 och rustar dem för detta, samtidigt som vi riktar uppmärksamheten mot de förändringar vi måste göra i framtidens styrelser i dag. B Lab UK uppmanar företag att förplikta sig att arrangera en Boardroom 2030-aktivering. Detta innebär att driva ett styrelse- eller SLT-möte på ett annorlunda sätt genom att engagera nyckelpersoner (från både inom och utom företaget) för att möta utmaningar och fatta beslut som framtidssäkrar företaget och världen.

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 3 000 The Body Shop-butiker i över 75 länder. The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2022 utnämndes The Body Shop för fjärde året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa. 8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt. Nu när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till det pågående initiativet Save Cruelty Free Cosmetics - ett Europeiskt Medborgarinitiativ för att samla en miljon höjda röster och hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society senast 2023.