Konkurrenter går samman i skräddarsydd Astarutbildning

Det finns ett enormt behov av nätverkstekniker i Norr- och Västerbotten. Nu startas en skräddarsydd och unik utbildning i samverkan mellan sju konkurrerande företag, Astar, OnePartnerGroup Academy och Skellefteå kommun för att fylla behovet.
- Det handlar om företag från Lycksele och Umeå i söder till Kalix i norr som är med på detta, säger Fredrik Eklund, enhetschef på vuxenutbildningsföretaget Astar i Skellefteå.

Enligt branschen finns det ett behov av 200 nya nätverkstekniker i Norr- och Västerbotten under de närmaste två åren.

Det är därför sju företag tillsammans med OnePartnerGroup Academy och Astar gått samman för att skräddarsy en kommunal vuxenutbildning – ”Rerouter” – som snabbt ska ge arbetskraft till Lycksele, Skellefteå, Umeå, Boden, Kalix och Luleå med omnejd.
- Företagen har tillsammans gått ihop och tillsammans med Astar gått igenom olika kurser och valt ut de som behövs för att fylla deras behov. Det finns 28 olika handledare på de här företagen som är beredda att ta emot elever, berättar Fredrik Eklund.

Det var bemanningsföretaget OnePartnerGroup Academy som snappade upp arbetskraftsbehovet på ett möte med Atea. De bjöd sedan in konkurrerande företag och tog kontakt med Astar, som erbjuder kommunala vuxenutbildningar till Nätverkstekniker.

Nu är utbildningen ett faktum och den första kursen startar den 16 maj, där sista ansökningsdatum är 14 april. Utbildningen hålls i Skellefteå de två första veckorna, sedan bedrivs utbildningen som en kombination av fjärrstudier och APL (Arbetsplatsförlagt lärande) ute hos företagen.

Den kommunala vuxenutbildningen pågår i 30 veckor och är på 850 poäng.
- Nu är vår utmaning att hitta elever. Det som är bra är att vi har ett brett sökspektra då utbildningen riktar sig mot många olika kommuner i Norr- och Västerbotten, säger Fredrik Eklund.

Tanken är att deltagarna efter avslutad utbildning ska gå direkt ut i jobb hos de deltagande företagen; Atea, Mirror, AARO, TietoEvry, Skylite, Hydro66 och Nordlo.
- Att påbörja en utbildning kan kännas som ett stort steg men genom Rerouter blir tröskeln minimal då utbildningen har 100 procent förväntad anställningsgrad. Det är en utbildning med ett tydligt och säkert mål i sikte. Vi vill ta tillvara på Sveriges outnyttjade potential och öppna dörren till nya karriärmöjligheter inom IT, säger Pontus Billenman på OnePartnerGroup Academy.

Även från branschens sida ser man med spänning fram emot den nya utbildningen där företagen tillsammans hjälps åt för att hitta framtidens nätverkstekniker.

- Det är glädjande att vi tillsammans väljer att ge oss och våra kunder ännu bättre förutsättningar. Nu kliver vi in i den mest kritiska fasen som innebär att vi måste hitta rätt personer. Som tur är behövs inga förkunskaper. Jag hoppas att vi får träffa analytiska problemlösare som inte bara vill hjälpa teknik, utan som också vill hjälpa människorna som hanterar tekniken. Personer som är nyfikna och som vill lära sig nya saker. Då kommer vi att lyckas, säger Martin Spegel på Mirror.

OnePartnerGroup ser stora samordningsvinster med upplägget på utbildningen och företaget, som finns på 45 orter i Sverige, är öppet för att bredda sig såväl geografiskt som branschmässigt framöver.

- Det här blir lite av ett pilotprojekt. Det här är en fantastisk utbildningsform och funkar det här samarbetet bra finns det potential att göra fler projekt tillsammans, säger Pontus Billenman.

Mari Lax, affärschef för Astar, om den nya utbildningen:
- Det känns superspännande. På Astar har vi en tradition av att jobba i nära samarbete med branschen för att skapa maximal effekt både för företagen, samhället och våra kursdeltagare. Det här är ytterligare ett exempel på det och vi ser med tillförsikt fram emot vad samarbetet med OnePartnerGroup kan leda till, säger hon.

• astar

• Norrbotten

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 16 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.