ThorenGruppen genomför rockad i Skellefteå - YG flyttar till nya lokaler och Astar tar över

ThorenGruppen genomför en lokalrockad i Skellefteå. I sommar flyttar Yrkesgymnasiet till nya lokaler samtidigt som Astar tar över YG:s nuvarande lokaler.
- Det blir bra för alla inblandade. Yrkesgymnasiet får nya och behovsanpassade lokaler och Astar får samla sin verksamhet på ett och samma ställe, säger Robert Giheden, på ThorenGruppens fastighetsavdelning.

Yrkesgymnasiet har i dagsläget 126 elever fördelade på sex program. Skolan har en positiv växtvärk och lokalerna på Hammarängen börjar bli för små, därför väntar det i sommar en flytt till Risbergsgatan på Hedensbyn.

- Vi hade det bästa elevsöket någonsin i höstas och vi har vuxit. De lokaler vi har i dag är trånga och feldimensionerade för vår verksamhet. Det kommer bli en nystart för oss med nya fräscha lokaler. Dessutom går det fler bussar ut till den nya lokalen jämfört med den vi har i dag så det är positivt, säger Yrkesgymnasiets rektor Malin Burström.

Den nya lokalen är på cirka 1 600 kvadratmeter och där ingår också en egen idrottssal på cirka 200 kvadratmeter.
- Vi höjer taket på en del av byggnaden så att eleverna får bra utrymme i idrottssalen. I övrigt blir det konceptanpassade lokaler och det blir modernt, luftigt och med mycket glaspartier, säger Robert Giheden.

Samtidigt som YG flyttar ut så tar vuxenutbildningsföretaget Astar, som också är en del av ThorenGruppen, över YG:s lokaler på Hammarängen. Astar har redan i dag en del av sin verksamhet där men kan nu flytta alla utbildningar dit.

- Vi sitter utspridda på tre olika enheter i dag så det här är välbehövligt för oss, inte minst att vi får samla alla lärare på ett ställe. Lokalerna ska anpassas efter vår verksamhet och det ska bland annat byggas in ett kök, säger Fredrik Eklund, enhetschef för Astar Skellefteå, som i dag har flertalet utbildningar där de så kallade komboutbildningarna (där eleverna kombinerar SFI-studier med en yrkesutbildning) växt rejält på slutet.

• Vuxenutbildning

• yrkesgymnasiet