Pressmeddelande -

TIDLÖS® hyllar sprungna hjältar, fantastiska själar fostrade av eländets egna härlighet.

Svenska TIDLÖS® föddes i gruvan i Kiruna, en plats med begränsad kontakt till världen utanför. Gruvarbetaren Henry Salmela beslutade sig i stundens ingivelse för att sjösätta drömmen om att ta fram kvalitativa armbandsur, med hänsyn tagen till samtidens hållbarhetskrav. TIDLÖS formger idag exklusiva klockor för den internationella marknaden, med en prisbild ”inom räckhåll”, sett mot premiumsegmentet.

Istället för att, som den övriga nymarknaden, rikta blick mot billig produktion i fjärran öst slår TIDLÖS den norrländska näven i kvalitetsbordet och utvecklar påkostade precisionsur i Schweiz. För livet ovan Polcirkeln ställer hårda krav.

Norrbotten är fjäll, norrsken, hjortron, kyla, mörker, vilddjur och karga omständigheter. Norrbottens vildmark fostrar egensinne, hård hud, spiritualitet, överlevnad, ömma hjärtan, mod och jävlaranamma.

När nu TIDLÖS går till marknaden gör man det med en kampanj som hyllar sprungna hjältar, fantastiska själar fostrade av eländets egna härlighet. Precis såsom TIDLÖS klockor byggs under hög kravställan.

”Jag blir helt till mig av glädje över den här kampanjen. Samtiden matar en till kräkreflexen på ideal, krav, hets, plutande munnar, miljardärer, bmi och ouppnåelig perfektion. Sen kommer då TIDLÖS med denna frigörande, simpla och hjärtevarma hyllning till de sanna hjältarna. Ett stort Äntligen och Tack från mig." - Per Holknekt

Först ut i raden av 8 Tidlösa Hjältar är Folke Pudas, Gunnar ”Spökis” Andersson och “Smuggelkungen Algoth Niska.

- Folke Pudas (1930-2008) var mannen som tog strid mot myndigheter i Övertorneå genom att spika sig en låda och sedan hungerstrejka i den på Sergels Torg i Stockholm under parollen ”Folke Pudas mot Sverige”. Folke Pudas aktion ledde till förändring i förvaltningsrätten, en förändring som aldrig skett utan en TIDLÖS Hjälte som Folke Pudas.

- Gunnar Andersson (1923-1974) tjänstgjorde vid F4 Frösön och blev enligt myten en ”Spökflygare” under andra världskriget. Han hjälpte norska motståndsrörelsen genom att flyga in förnödenheter från Sverige. Det var under den här tiden som han blev känd som ”Spökis”. En TIDLÖS flygare som hjälpte vårat grannland i nöd.

- Smuggelkungen Algoth Niska (1888-1954). var en finländsk smugglarkung och landslagsman i fotboll 1912. Niska beslöt sig 1938 för att hjälpa judar och skaffade fram förfalskade pass. Han lyckades således rädda 150 judar under andra världskriget och var efterlyst av Gestapo. Algoth Niska är definitionen av en TIDLÖS Hjälte.

Såväl Folke Pudas, Spökis som Smugglarkungen Niska representerar alla på bästa vis det finaste som kommer från livet i norr, förutom då självaste naturen och TIDLÖS förstås.

Mer och fler Tidlösa hjältar kommer.