Måltidsenhetens chef Niclas Gerdsling och enhetsledare Rickard Hållén tog emot landstingets miljöpris på tisdagen. Foto: Danish Saroee

​Miljöpris till Tiohundra för minskat matsvinn

Tiohundra minskade matsvinnet med 13 ton under 2017, och belönas nu med Stockholms läns landstings miljöpris. En nyckel till framgången är att sjukhus och äldreboenden numera kan beställa måltidens olika komponenter separat.

Det är måltidsenhetens chef Niclas Gerdsling som är arkitekten bakom det nya sättet att beställa mat. Tillsammans med Rickard Hållén, enhetsledare vid tillagningsköket i Norrtälje, tog han emot miljöpriset i landstingshuset på tisdagen.

– Det är fantastiskt roligt att få ett kvitto på att vi har tänkt rätt, säger han.

24 procent mindre svinn

Under 2017 serverade måltidsenhetens tre tillagningskök 381 000 portioner till de patienter som ligger inne på sjukhuset och till de äldre vid Tiohundras vård- och omsorgsboenden. Tack vare möjligheten för avdelningarna att beställa protein, kolhydrater och grönsaker för sig har matsvinnet minskat kraftigt, med 13 ton eller 24 procent. Det motsvarar 500 000 kronor.

Niclas Gerdsling reagerade för flera år sedan över det fyrkantiga i att alla portioner skulle vara lika stora.

– Om Greta väger 50 kilo och Sune 95 är det naturligt att de äter olika stora portioner. Aptiten varierar också. Jag levererar mat enligt näringsrekommendationerna, men i slutändan är det den mat som faktiskt hamnar i magen som räknas.

Vässade beställningar

Personalen på äldreboendena och sjukhuset har bidragit mycket till den nya ordningen genom att dokumentera vad som slängs, berättar Niclas Gerdsling. Dokumentationen visade att det framförallt var potatis, mos, gratänger, ris och pasta som slängdes. Med den kunskapen i botten har personalen kunnat vässa sina beställningar. Men det är inte alltid ett lätt arbete.

– Från början var många rädda för att maten skulle ta slut. Det får inte hända och det har inte heller hänt. Skulle något ta slut på en avdelning finns det på en annan och så har vi alltid frysta matlådor att ta till.

Utvecklar app

Nu fortsätter förbättringsarbetet. Just nu arbetar Niclas Gerdsling och hans kolleger med att ta fram en app för att beställningarna ska kunna tas upp på läsplatta vid sängen, istället för med papper och penna som idag. I appen ska de olika komponenterna summeras, så att det sedan är lätt att föra över siffrorna till kostdatasystemet Mashie.

– Vi har börjat resan med att utveckla hela måltidsupplevelsen men har mycket kvar att göra. I min uppdragsbeskrivning står det att jag har ansvar för att leverera en varm och näringsriktig måltid. Om jag nöjer mig med det kan jag ha det lugnt och skönt på jobbet. Men det roligaste som finns är att utveckla måltiden och allt runt omkring den!

Text: Lisa Thorsen