​Trygghet och delaktighet genom digitala lösningar

​Trygghet och delaktighet genom digitala lösningar

Tiohundras demensboende August Jansgården i Hallstavik testar digitala lösningar som ökar de boendes och de anhörigas trygghet samtidigt som arbetsmiljön för personalen förbättras.

Eivor mår bra av att röra sig. Innan hon drabbades av sin demenssjukdom levde hon ett fysiskt aktivt liv, med många promenader.

När hon flyttade till August Jansgården gjorde personalen allt för att hon skulle kunna fortsätta sina promenader.

– Vi planerade in promenader, men det blev inte så ofta som Eivor önskade, vilket var bekymmersamt. Eivor kände sig inte fri, och blev frustrerad. Hon ville kunna gå ut så ofta hon själv ville, på egen hand och enligt sina egna önskemål, säger Eva Jansson, sjuksköterska på August Jansgården.

Följer på surfplatta

Tillsammans med anhöriga togs beslutet att testa GPS-teknik, för att Eivor skulle kunna röra sig fritt. GPS-sändaren sitter i ett armbandsur eller kan placeras på rullatorn. När Eivor lämnar boendet ljuder en signal, och personalen kan följa promenadvägen med hjälp av en surfplatta.

– Nu vet vi var Eivor går och kan möta upp henne ute i samhället om det behövs, utan att hon känner sig förföljd, säger Eva Jansson.

Förbättrad hälsa

De anhöriga, liksom personalen, ser stora vinster – Eivor har blivit mindre orolig, samtidigt som hon sover bättre och har förbättrat sin hälsa. Satsningen har medfört en ökad trygghet för Eivor, för hennes anhöriga och för personalen.

– Det här är ett mycket bra exempel på hur digital innovation förenat med personcentrerad omvårdnad kan göra verklig skillnad för våra patienter och brukare. Och som så ofta kommer idén och initiativet från medarbetarna själva – som ser vad som behövs för att förbättra vardagen för sina boende. Partnerskap och delaktighet i vård och omsorg när det fungerar som bäst, säger Tiohundras VD Peter Graf.

Det här är Tiohundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.