En enorm outnyttjad potential - Gamsun om digitala möjligheter i Veckans fokus

Totalmarketing.se brinner för reklam och media. Under "Veckans fokus" finner du personer och företag som delar den glöden. Veckans Fokus är härlig inspiration, information och nytta för dig och ditt företag.

Denna Veckans fokus riktas mot Magnus Lundin, Ägare av Gamsun kring den enorma outnyttjade potentialen inom digitala medier.

Gamsun är en fristående konsultbyrå inom Sociala Medier och Online marknadsföring och erbjuder utbildning, föreläsning och strategisättning för företag som vill lyckas på webben. Magnus Lundin, ägare av Gamsun har en mycket intressant bakgrund och grundade bland annat en av världens största webbforum inom film-codecs redan som 12-åring.

Magnus har vidare jobbat med och för företag som Betway.com, ÖoB, Expert Sverige, Mynewsdesk.com, Qbrick.com, Svenska Möten, Langley Travel och Visit Denmark.

Reklamköpare kan idag göra mängder av olika val. Tidningar, tv, radio, mässor, event, internet, mobil och sponsring är bara några tänkbara kanaler. Val kan göras mellan sociala medier eller gammelmedier? Upplever du att dina blivande kunder är insatta i din mediekanals möjligheter?

Ja och nej. De allra flesta personer som vi stöter på har idag en digital närvaro i form av att söka information via sökmotorer,  läsa vissa digitala tidsskrifter samt jobba med en eller flera kanaler för marknadsföring av sina tjänster.

Det finns dock enorm potential för samtliga företag i Sverige att lära sig mer om de digitala möjligheterna. Till och med stora, välkända företag som H&M. Det hjälper vi mer än gärna företagen med.

Om H&M exemplet och annat mycket matnyttigt finns intressant att läsa om på Magnus blogg under "Öppet brev - Att. H&M Marknadsavdelning

Att hitta nya kunder och uppdrag kan vara kan vara knivigt. Hur jobbar du idag? Via telefon eller personliga besök?

Gamsun har funnits i lite över ett år, och vi har än så länge inte behövt ringa ett enda kallsamtal. Istället försöker vi leva som vi lär och finnas där vi tror och vet att kunden söker våra eller närliggande tjänster. Vi bevakar den digitala världen efter diskussioner där vi kan erbjuda ett mervärde eller kunskap, och ser till att sökmotorerna är vår bästa vän. På så sätt blir vi sökbara och lätta att hitta där.

Många kunder/uppdragsgivare som kontaktas för att erbjudas reklam- och marknadsföringstjänster kan känna sig frustrerade och osäkra inför valet av blivande leverantörer. Vilken typ av referenser efterfrågar dina kunder idag?

Tack vare att vi använder oss av rekommendationsmarknadsföring finns redan ett upparbetat förtroende för våra tjänster när vi kommer in. På så sätt slipper kunden känna sig frustrerad eller osäker, och vi kan istället fokusera på att göra ett bra jobb tillsammans. De kunder som inte kommer via rekommendation har möjlighet att lära känna oss via våra sociala kanaler och på så sätt se vilken kompetens och personlighet vi har. Relationer är allt för oss.

Jobbar du idag med att ”utbilda” dina kunder om din tjänst/produkt?

Gamsun’s starka övertygelse är att om vi kan höja kompetensen och kunskapen hos våra kunder, så får vi en nöjdare kund, en bättre beställare och ett bättre case. Vi hemlighetshåller därför aldrig våra kompetenser, utan delar mer än gärna med oss av dem via ex. kundworkshops, blogginlägg och föreläsningar.

I förra Veckans fokusTotalmarketing.se erbjöd vi spännande läsning om nya medier och den låga kunskapsnivån hos företag kring dessa. Läs om detta och tidigare Veckans fokus här.

Besök Totalmarketing.se varje vecka för att uppdatera dig kring event, frukostmöten, utbildningar med mera (relaterade till reklam och media) eller låt dig inspireras av "Veckans filmfavorit". Hälsa på oss på Twitter och LinkedIn. Total Marketing Scandinavia AB

• hitta medialeverantörer
  • hitta mediekanaler
  • hitta reklam