​Årets miljöpris till Cykelstaden Umeå

Umeå kommuns miljöpris 2017 har tilldelats Cykelstaden Umeå, Naturskyddsföreningens arbetsgrupp för cykelfrågor i Umeå. Priset delades ut vid kommunfullmäktiges sammanträde den 18 december.

Kommunfullmäktiges ordförande Marie-Louise Rönnmark (S) sitter med i grupp som utsett vinnaren. Vid utdelningen nämnde hon att Cykelstaden Umeå jobbar flitigt ideellt, och att medlemmarna brinner för att göra Umeå till Sveriges bästa cykelstad. Efter det tackade Jerker Jansson så mycket för priset:

– Det visar att Umeå kommun vill hålla en hög ambitionsnivå vad gäller cykelfrågor, och jag hoppas att det kommer att synas i framtida satsningar.

Owen Laws, en annan av medlemmarna, berättade att gruppen har en hemsida och Facebook-sida:

– Syftet är att visa var ribban kan ligga, och vilka krav som är rimliga att ställa som cyklist.

Motivering till priset:

”Cykelstaden Umeå har tilldelats Umeå kommuns miljöpris 2017 för sitt stora engagemang för att göra Umeå till Sveriges bästa cykelstad.

Cykelstaden Umeå – Naturskyddsföreningens grupp för cykelfrågor i Umeå – gör en värdefull insats genom att lyfta cyklisternas perspektiv och bidrar aktivt till den hållbara omställningen vi eftersträvar i det växande Umeå. Cykelstaden Umeå sprider kunskap om cykelfrågor i media och organiserar träffar där cykelinfrastruktur diskuteras flitigt med stor entusiasm och glädje. Allt för att göra Umeå till en bättre och tryggare cykelstad för alla.”

Utöver ära och plakett innebär miljöpriset 10 000 kronor till pristagaren.

Bildtext: Jerker Jansson och Owen Laws från Cykelstaden Umeå tillsammans med kommunfullmäktiges ordförande Marie-Louise Rönnmark (S).

Katharina Radloff
miljöstrateg (vik.)
katharina.radloff@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.