Åtstramning väntar inom individ- och familjeomsorgen för barn och unga

Individ- och familjeomsorgen för barn och unga behöver arbeta intensivt för att kontrollera kostnaderna för verksamheten. Vid sammanträdet i socialnämnden 29 maj diskuterades förslag för att få verksamhetens kostnader effektivare.

Flera aktiviteter är startade för att kontrollera kostnaderna, till exempel arbetar man med att underlätta samarbetet inom verksamheten och med samarbetspartners. Ett viktigt strategiskt vägval för individ- och familjeomsorgen är att ge rätt insats i rätt tid och på rätt nivå. Kostnaderna för vård på institution utanför kommunen är höga och verksamheten arbetar intensivt med att hitta lösningar för en god vård på hemmaplan.

- Socialnämnden ställer sig bakom åtgärdsplanen vilket bland annat innebär att ytterligare fördjupa samarbetet med BUP/landstinget, samt att kommunen måste skaffa fram lägenheter, säger Eva Andersson (S), ordförande, socialnämnden.

För att säkra den kompetens som finns i verksamheten fortsätter verksamheten med satsningen Hållbar kompetens. I satsningen arbetas för att på ett långsiktigt hållbart sätt utveckla och säkra en hög kompetens bland de socialarbetare som möter barn, unga och familjer.

- Att arbeta med barn och unga i socialt utsatta situationer är ett oerhört kvalificerat arbete. Varje person som vi rekryterar ska vi arbeta för att behålla. Det kommer att kvalitetssäkra besluten när våra handläggare får mer erfarenhet och stannar i kommunen, säger Veronica Kerr (KD), första vice ordförande, socialnämnden.

- Att inte ta ordentligt hand om utsatta barn kan innebära enorma kostnader för samhället på sikt, såväl i moraliska och mänskliga som i ekonomiska termer. HVB-vård har blivit allt vanligare och i dagsläget domineras vårdformen fullständigt av privata entreprenörer. Carema Care och Attendo, som ägs av riskkapitalbolag, äger delar av denna marknad i form av konglomerat av mindre institutioner. Så länge som kostnadsuppföljningen är bristande är det inte uppenbart att lägre kostnader leder till lägre utgifter för det offentliga utan besparingen blir istället till vinster hos den privata utföraren, säger Åsa Bäckström (V), andra vice ordförande i socialnämnden.

Förändring för de öppna förskolorna
Socialnämnden beslutade att utveckla verksamheten, Öppen förskola, inom ramen för Familjecentralerna. Öppen förskola ska fortsätta vara en resurs för alla barn och föräldrar men med fokus på vissa målgrupper. Den öppna förskolan på Mariehem avslutas på grund av att det idag inte finns en tillgänglig lokal samt att besöksunderlaget inte motiverar fortsatt verksamhet.

Eva Andersson (S)
eva.andersson@umea.se