Äldrenämnden föreslår upphandling av hemtjänstutförare

Efter en omfattande och stundtals känslomässig debatt gick äldrenämndens ledamöter till beslut i frågan om vilket kundvalssystem som bör användas inom hemtjänsten. Resultatet blev, efter votering, 6 bifall mot 5 avslag. Därmed skickar äldrenämnden sin rekommendation vidare till kommunfullmäktige där frågan avgörs efter årsskiftet.

– Äldrenämnden har idag efter en längre diskussion valt att föreslå fullmäktige att ersätta nuvarande valfrihetssystem enligt LOV med upphandling enligt LOU. Nu är det fullmäktige som avgör om vi får göra en förändring utifrån vilken lagstiftning som ska reglera vårt kundvalssystem inom hemtjänsten. Vi vill att det även i framtiden ska finnas en kvalitativ omsorg med såväl privata alternativ som en stark kommunal hemtjänst, säger Janet Ågren (S), ordförande äldrenämnden.

Alliansen reserverade sig mot beslutet.

– Jag är mycket ledsen och besviken över beslutet att avskaffa LOV inom hemtjänsten. Beslutet saknar en risk- och konsekvensanalys och är ett hot mot människors självbestämmande över deras egna liv, säger Veronica Kerr (KD), vice ordförande äldrenämnden.

Janet Ågren (S)
janet.agren@umea.se

Veronica Kerr (KD)
vice ordförande
veronica.kerr@umea.se

Mia Winroth (MP)
2:e vice ordförande
maria.winroth@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Camilla Söderlund

kommunikatör äldreomsorg 090-162696