Äldrenämndens budget och uppdragsplan 2018

För att kunna möta förväntade behovsökningar inom hemtjänsten och hälso- och sjukvård i hemmet samt årets indexuppräkning får äldrenämnden ett tillskott på 38,2 miljoner kronor. 2018 års budget blir därmed 985,9 miljoner kronor.

– Trots tillskottet för indexuppräkning och volymökningar står äldreomsorgens verksamheter inför fortsatt stora ekonomiska utmaningar. Det innebär krav på prioriteringar och effektiviseringar på cirka 50 miljoner kronor, säger Carin Nilsson (S), tf ordförande, äldrenämnden.

Fler bostäder för äldre
Det kommunala bostadsbolaget AB Bostaden får ett särskilt uppdrag från kommunfullmäktige att utveckla fler bostäder för äldre i samarbete med äldrenämnden.

Satsning på medarbetare med svenska som andraspråk
För att stimulera till språkutvecklande arbetsplatser och underlätta för medarbetare som har svenska som andraspråk uppmuntras medarbetare att studera svenska. En särskild satsning görs också på språkombud inom vård- och omsorgsboende.

Ökad fysisk aktivitet för äldre i samarbete med Umeå fritid
Arbetet med ökad fysisk aktivitet genom träningsaktiviteter för äldre som bor kvar hemma har visat goda resultat under 2017. Satsningen som görs tillsammans med Umeå fritid förlängs därför under hela 2018.

Fördelning av äldrenämndens budget inom ram:

• Förstärkning för att möta ökade volymer av hemtjänst (9,2 mnkr)
  • Utbildnings- och kompetensförsörjningsinsatser (4,85 mnkr)
  • Förstärkning av hjälpmedelsbudget inom hälso- och sjukvård i hemmet (4,0 mnkr)
  • Samordnad HSL-organisation och ledning på vård- och omsorgsboenden (4,0 mnkr)
  • Förstärkning för att möta ökade volymer av hälso- och sjukvård i hemmet (1,3 mnkr)
  • Förstärkning för att möta ökade volymer av korttidsvård (0,8 mnkr)
  • Förbättrade villkor för HSL-personal nattetid genom rotationstjänstgöring (0,8 mnkr)
  • Sociala, kulturella och fysiska aktiviteter vård- och omsorgsboenden (0,5 mnkr)
  • Ökad fysisk aktivitet för äldre i samarbete med Umeå Fritid (0,3 mnkr)
  • Kulturella aktiviteter för äldre i samarbete med Umeå Kultur (0,3 mnkr)
  • Tidigare särskild satsning på träffpunkter för äldre sverigefinnar och samer (0,3 mnkr) övergår till permanent verksamhet.

Handlingsplan för suicidprevention
Nämnden ställde sig bakom Socialdemokraternas två tilläggsyrkanden om att äldrenämnden ska delta i framtagandet av en kommungemensam handlingsplan för suicidprevention samt att äldreomsorgsdirektören ska återkomma till nämnden med en rapport om effekterna av heltidsinförandet.

–Det är mycket glädjande att äldrenämnden också beslutade att delta i arbetet med att fram en kommunövergripande handlingsplan mot suicid vilket Individ- och familjenämnden beslutat att initiera. Psykisk ohälsa hos äldre måste uppmärksammas än mer, säger Veronica Kerr (KD), vice ordförande i äldrenämnden.

Feministiskt initiativs tilläggsyrkande avslogs efter votering. Feministiskt initiativ reserverade sig mot beslutet. Vänsterpartiets tilläggsyrkande avslogs efter votering. Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

Carin Nilsson (S)
tf ordförande
äldrenämnden
carin.nilsson@umea.se

Veronica Kerr (KD)
vice ordförande
äldrenämnden
veronica.kerr@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Camilla Söderlund

kommunikatör äldreomsorg 090-162696