Äldrenämndens uppdragsplan och budget 2019

Att införa digital teknik, förbättra kontinuiteten inom hemtjänsten samt granska beslut om särskilt boende utifrån ett genus- och jämställdhetsperspektiv är några av de satsningar som äldrenämnden prioriterar 2019. Efter en utökning med 83,7 miljoner kronor för indexuppräkning, förändrade arbetsgivaravgifter och volymökningar blir den totala budgeten 1 048,1 miljoner kronor.

Trots en utökad budget behöver äldrenämnden prioritera och effektivisera med 50 miljoner kronor för att hålla budgeten i balans, detta beror till stor del på kostnader kopplade till heltidsinförandet men även det ökande behovet av äldreomsorg.

– Äldreomsorgen behöver anpassas utifrån nya behov och förväntningar, att se över vilka arbetsmoment som kan digitaliseras för att på så sätt frigöra tid för personalen att ge kvalitativ omsorg är en naturlig del av samhällsutvecklingen och ett av flera sätt att på sikt kunna möta de ökade behoven, säger Janet Ågren (S), ordförande äldrenämnden.

Nya digitala produkter testas

Äldreomsorgen kommer under 2019 att köpa in och testa flera olika digitala produkter som syftar till ökad trygghet, delaktighet och självständighet för äldre. Trygghetskamera och medicingivare var först ut och används nu i verksamheten.

Man ska känna sig trygg med hemtjänstpersonalen

Äldrenämnden skärper uppföljningen av kontinuiteten inom hemtjänsten och begär rapportering en gång per månad istället för tre gånger per år.

– Äldre och deras anhöriga ska känna sig trygga med det stöd och den hjälp som äldreomsorgen utför. För hemtjänsten del är det därför viktigt att minska antalet personer som utför insatser hos den äldre, säger Janet Ågren (S), ordförande äldrenämnden.

Beslut om särskilt boende granskas ur ett jämställdhetsperspektiv

Kommunens invånare har rätt till en jämlik vård och omsorg. För att säkerställa detta ska samtliga beslut om särskilt boende som tas under 2019 följas upp och granskas utifrån ett genus- och jämställdhetsperspektiv.

Janet Ågren (S)
janet.agren@umea.se

Veronica Kerr (KD)
vice ordförande
veronica.kerr@umea.se

Mia Winroth (MP)
2:e vice ordförande
maria.winroth@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Camilla Söderlund

kommunikatör äldreomsorg 090-162696