Illustration över planområdet för Polarräven. Arkitekthuset Monarken AB

Antagna planer för gårdshus på Teg

Två detaljplaner har antagits för områden på Teg. Det gäller Polarräven som ligger mellan Bölevägen och Furugränd samt en mindre plan för Pedagogen 5, som ligger något längre väster ut, vid korsningen Bölevägen och Furugränd. De nya planerna ger fastighetsägarna möjlighet att bygga gårdshus med bostäder.

– Polarräven är ett exempel på en förtätning inom kvarteret. Det finns utrymme att bygga fler bostäder samtidigt som vi i detaljplanen säkrar friytor på innergården för utevistelse, lek, växtlighet och dagvattenhantering. Det är en förtätning helt i linje med översiktsplanens intentioner och jag tror vi kommer att få se fler av den här typen av ärenden framöver, säger Mikael Berglund (S), byggnadsnämndens ordförande.

Det större av de två planområdena ligger i kvarteret Polarräven. Här planeras ett tillskott med sju möjliga gårdshus och komplementbyggnader. Huvuddelen av de befintliga flerbostadshusen i kvarteret är uppförda under 1940- och 1950-talen och är goda exempel på flerbostadshus som byggdes i den då rådande folkhemsandan. De planerade gårdshusen ska utformas i samma stil. Det innebär träfasad, helst stående locklistpanel men även liggande panel är lämpligt.

Det andra planområdet gäller Pedagogen 5, som avgränsas i norr av Bölevägen, i väster av Furugränd och i öster och söder av intilliggande bostadstomter. Planområdet är bebyggt med ett bostadshus och två mindre garage. Ett av garagen ska rivas och ersättas med gårdshus med plats för två bostäder.

Mikael Berglund (S)
byggnadsnämnden
mikael.berglund@umea.se

Ulrik Berg (M)
vice ordförande
byggnadsnämnden
ulrik.berg@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Niklas Forsgren

kommunikatör Samhällsbyggnad 090-161324