Arbetsgrupp för rättvisare prov

Kommunfullmäktige har besvarat en motion från Folkpartiet om att kommunen ska införa en strategi för rättvis och likvärdig betygsättning av de nationella proven i årskurs 9 och gymnasiet. En arbetsgrupp ska se över frågan.

I motionen nämns att en ny strategi skulle innebära ”att de nationella proven inte ska rättas av huvudläraren på den skolan de skrivs utan aven lärare på en annan skola inom kommunen".
Kommunstyrelsens förslag till beslut var att, i likhet med för- och grundskolenämnden, anse motionen besvarad genom tillsättandet av en arbetsgrupp. Den ska utarbeta förslag till rutiner som gör att bedömning och betygssättning blir så likvärdig som möjligt i Umeå kommuns skolor.

– Vanligen är jag allergisk mot att en motion blir besvarad, men nu tror jag att det har startats en bra process och det är jag nöjd med, säger Peter Sedlacek (FP), vice ordförande i för- och grundskolenämnden, som därför yrkade bifall till kommunstyrelsens förslag.

– Det är bra att frågan väcks igen. Den har diskuterats länge, och lärarna själva har upptäckt att om någon annan rättar proven kan det bli ett annat resultat, svarar Margareta Rönngren (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Margareta Rönngren (S)
för- och grundskolenämnden