Beslut i arbetsutskottet och näringslivs- och planeringsutskottet 5 maj

Umeå siktar på att bli Trästad 2012

Mål 2-projektet Trästad 2012 handlar om att öka kunskapen om det moderna byggandet i trä. Fler träbyggnader i stadsdelarna kan bli ett av resultaten. Umeå kommun har beslutat sig för att delta i projektet de kommande fyra åren.

Kommunstyrelsens arbetsutskott reserverar 75000 kronor för 2009, 150000 för 2010, 150000 kronor 2011, och 75000 kronor år 2012.

Ett viktigt motiv för kommunen är att projektet stimulerar export. En utveckling av träbyggande kan leda till fler arbetstillfällen i Umeå. Regionalt har projektet starkt stöd. Landshövding Chris Heister ska sitta i projektets styrgrupp.

Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande

090-16 12 01, 070-5504785

lennart.holmlund@umea.se

Jörgen Boman

Pressinformatör

Informationsenheten

jorgen.boman@umea.se

Flera åtgärder på gång för bättre näringslivsklimat

Bättre information, utbildningssatsningar för tjänstemän och fortsatta företagsbesök. De är tre av åtgärderna som kommunen satsar på för att förbättra företagsklimatet i Umeå.

Information och utbildning är nyckelbegrepp när kommunen satsar på att överbygga gapet mellan näringslivslivet och kommunen.

Detta är några av åtgärderna som kommunen satsar på:

• Fortsatta företagsbesök där politiker regelbundet träffar representanter för stora och små företag inom en rad olika branscher.
  • Förbättrad information om kommunens service till företagen
  • Ett fortsatt arbete med ständiga förbättringar av service gentemot företagen
  • Utbildningssatsning för tjänstemän som handlägger ärenden från näringslivet
  • Utbildningssatsning om offentlig upphandling.

- För att uppnå Umeå kommuns övergripande mål är det helt avgörande att det sker en tillväxt och utveckling i våra företag. Umeå behöver ett ökat nyföretagande, mer entreprenörskap hos umeborna, ökade investeringar i befintliga företag, men också fler företag. Företagen, de som redan finns och de nya som kommer till, är nyckeln till Umeås framtida tillväxt och utveckling, säger Roland Carlsson, näringslivschef i Umeå kommun.

För mer information kontakta:

Roland Carlsson

Näringslivschef Umeå kommun