Beslut i kommunfullmäktige den 31 januari 2011:

Avtal klart för kulturmötenas hus på kajen

Umeå har tagit ett stort steg mot förverkligandet av ett kulturmötenas hus på kajen. Beslutet om att bilda bolaget AB Heimdal tillsammans med Balticgruppen är ett sätt att, på kort tid med snäv projektplan, förverkliga målet om att projektet staden mellan broarna ska vara klart före invigningen av Kulturhuvudstadsåret 2014.

Bolaget AB Heimdal har bildats för att göra verklighet av visionen om ett kulturmötens hus på kajen. Kommunen bildar bolaget tillsammans med Balticgruppen AB, den fastighetsägare som under en längre tid varit engagerade i staden mellan broarna och också tagit fram konkreta förslag.

- Vi tror att det bästa sättet att komma fram är att bilda ett gemensamt bolag och jag hoppas verkligen att vi ska vara klara i december 2013, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S).

Debatten kom att handla en hel del om innehållet, men det är fel enligt de flesta politiker i fullmäktige att redan nu bestämma exakt vad huset ska innehålla. Några funktioner som återkom i debatten var en multifunktionell scen, en digital studio, och en så kallad black box. Kulturnämndens ordförande Tomas Wennström (S) gav också besked om att huset ska byggas upp kring tre saker: skapande verksamhet, samverkan mellan olika kulturgrupper och tillgänglighet för alla.

Marie-Louise Rönnmark (S), kommunalrådet som skrev den första motionen om området för 20 år sedan, sammanfattade syftet med satsningen från talarstolen:

- Umeå är en stad i utveckling och det är politikens uppdrag att våga ta nästa steg. För 20 år sedan byggde vi upp Vasaplan och vi skapade ett nytt stadsbibliotek och ett nytt Folkets Hus. Nu tar vi nästa steg. Vi vill vända staden ner mot älven och utveckla en kulturväv. Vi vidgar stadens centrum. Vi utvecklar kulturstråket längs älven, och vi skapar en för framtiden flexibel mötesplats.

jorgen.boman@umea.se<mailto:jorgen.boman@umea.se>

Nej till förslag om kommunal biogasanläggning

Att forska kring, och producera alternativa drivmedel, är en viktig uppgift för framtiden. Det anser en majoritet av partierna och ledamöterna i fullmäktige. Men det kan aldrig vara kommunens uppgift att producera biogas. Därför sa fullmäktige nej till Miljöpartiets motion om att utreda möjligheterna att bygga en biogasanläggning i Umeå.

- För att minska vår miljöpåverkan måste vi våga satsa på framtidens drivmedel. Biogas är det mest miljövänliga alternativet på marknaden och att satsa på denna anläggning är också viktigt eftersom den närmaste tankstationen för biogas finns i Skellefteå, säger Nanny Ålander, gruppledare för Miljöpartiet i Umeå.

Biogas kan utvinnas i reningsverk<http://sv.wikipedia.org/wiki/Reningsverk>, på soptippar<http://sv.wikipedia.org/wiki/Soptipp> och på andra platser där biologiskt nedbrytbart material finns. Det finns för närvarande 122 tankstationer i Sverige idag, endast 4 av dem ligger norr om Gävle.

- Jag är en stor anhängare av alternativa drivmedel, också biogas, men detta ryms inte inom vare sig UMEVAs eller kommunens ansvarsområde. Vi kan inte höja skatten eller höja avgifter för att satsa på detta, säger Åsa Ögren (S), ordförande i UMEVA.

Motionen röstades ner med siffrorna 56 ja 7 nej 1 avstod 1 frånvarande.

Nanny Ålander (MP)
nanny.alander@umea.se<mailto:nanny.alander@umea.se>

Umeå - fristadskommun för författare

Umeå ska vara en fristadskommun för författare och andra skribenter som förföljs på grund av sitt arbete. Alla partier ställde sig bakom Centerpartiets motion som handlar om att värna om yttrandefrihet. Umeå är den sjätte svenska kommunen som tar fram fristadsprogram.

- Ordet författare är en översättning av det engelska begreppet guest writer, som är ett vidare begrepp. Journalister, dramatiker och andra skrivande människor omfattas också av detta fristadsbegrepp, sade Sven-Olov Edvinsson (C) från talarstolen. Edvinsson skrev motionen efter att ha fått inspiration från Uppsala i samband med kulturhuvudstadsarbetet.

Cirka 700 så kallade writers sitter idag fängslade till följd av bland annat regimkritik, helt enkelt för att man utnyttjat sin möjlighet att utnyttja yttrandefriheten. Att erbjuda en fristad på det sätt som Umeå nu ska göra innebär att personen får rätt att vistats, och arbeta, i ett annat land. Det kan också jämföras med ett slags stipendium.

Beslutet innebär att kulturnämnden får i uppdrag att organisera och finasiera ett fristadsprogram.

Sven-Olov Edvinsson (C)
sven-olov.edvinsson@umea.se<mailto:sven-olov.edvinsson@umea.se>

Umeå fortsätter med medborgarförslag

Umeborna kommer även i fortsättningen att kunna lämna in förslag till kommunfullmäktige. Politikerna i arbetsutskottet väljer att fortsätta med medborgarförslag tillsvidare.

- Vi tycker att vi ska ha kvar den här möjligheten, men vi har också sagt att vi vill se en utvärdering som bland annat visar hur mycket tid och kraft beredningen tar, säger Lennart Holmlund, kommunstyrelsens ordförande (S).

- Medborgarförslag är ett komplement till politiken, och jag tycker att det är bra att detta nu inte längre bara är en försöksverksamhet, säger Anders Ågren (M) som skrev motionen om att införa medborgarförslag även i Umeå.

Ett medborgarförslag är en metod som gör det möjligt för vem som helst som bor i Umeå att väcka talan i fullmäktige. 194 av Sveriges 290 kommuner har infört medborgarförslag, i Umeå har möjligheten funnits sedan 2008.

Hittills har ett medborgarförslag fått bifall i fullmäktige, ett förslag som innebar att Umeå numera ingår i förvaltningsområdet för finska. 31 medborgarförslag har mötts av avslag och 27 har besvarats med att liknande aktiviteter redan pågår eller är på gång.

Under 2009 väcktes 31 medborgarförslag. Kommunfullmäktige beslutade själv i 5 st och överlämnade 26 stycken till andra nämnder.

2010 ökade antalet medborgarförslag till 51, 4 behandlades i fullmäktige och resterande 47 överlämnades till nämnderna att fatt beslut om.

Anders Ågren (M)
anders.agren@umea.se<mailto:anders.agren@umea.se>